Psychopedagogy and its facilitating strategies in the learning process
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.12654Keywords:
Psychopedagogy, Strategies, Learning.Abstract
The basic problem that boosted this work was to reaffirm that psychopedagogy contributes to education by expanding the possibilities of searching and reflections on the learning process. Analyze articles by renowned authors such as Grassi (2013), Bossa (2016) and Scoz (2013), who affirm that the work of the institutional psychopedagogue, favors the teacher to meet conditions of self-knowledge, rebuilding his subjectivities, looking for their history, their existence and their needs, knowing to change internally so that they can trigger satisfactory transformations in their pedagogical practice. Thus, this article aims to seek a better understanding of the learning process in relation to the challenges of learning disorders and possible strategies to be implemented. Several theoretical references were used to investigate the importance of the Psychopedagogue, its interventive and preventive work and its role in the school environment.Downloads
References
ANDRADE, M. S. Rumos e diretrizes dos cursos de Psicopedagogia: análise crítica do surgimento da Psicopedagogia na América Latina. Cadernos de Psicopedagogia, v.3, n.6, 70-71, jun. 2015.
BARBOSA, L. M. S. A Psicopedagogia no âmbito da instituição escolar. Curitiba: Expoente, 2016.
BOSSA, N. A. A Psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. Porto Alegre: Artmed, 2016.
BOSSA, N. A.; OLIVEIRA, V. B. Avaliação psicopedagógica da criança de zero a seis anos. Vozes, 1994.
CONSELHO FEDERAL DE EDUCAÇÃO. Resolução nº12, de 06 de out. 1983. Fixa condições de validade dos certificados de cursos de aperfeiçoamento e especialização de para o Magistério Superior, no sistema federal, 1983.
DROUET, R. C. R. Distúrbios de Aprendizagem. São Paulo. Ática, 2015.
FONTES, M. A. Psicopedagogia e sociedade: história, concepções e contribuições. São Paulo: Vetor, 2006.
GRASSI, T. M. Oficinas psicopedagógicas. Curitiba. Ibpex, 2013.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo. Cortez, 2016.
SCOZ, B. Psicopedagogia e realidade escolar: o problema escolar e de aprendizagem. 2ª ed. Petrópolis. RJ. Vozes, 2013.
SOARES, D. C. Indicadores para uma construção psicopedagógica. Disponível em: http://www.psicopedagogia.com.br/artigos/artigo.asp?entrlD=243. Acesso: 16 ago. 2018.
VYGOTSKY, L.S. A formação social da mente. São Paulo. Martins Fontes. 2012.