Psychopedagogy and its facilitating strategies in the learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.12654

Keywords:

Psychopedagogy, Strategies, Learning.

Abstract

The basic problem that boosted this work was to reaffirm that psychopedagogy contributes to education by expanding the possibilities of searching and reflections on the learning process. Analyze articles by renowned authors such as Grassi (2013), Bossa (2016) and Scoz (2013), who affirm that the work of the institutional psychopedagogue, favors the teacher to meet conditions of self-knowledge, rebuilding his subjectivities, looking for their history, their existence and their needs, knowing to change internally so that they can trigger satisfactory transformations in their pedagogical practice. Thus, this article aims to seek a better understanding of the learning process in relation to the challenges of learning disorders and possible strategies to be implemented. Several theoretical references were used to investigate the importance of the Psychopedagogue, its interventive and preventive work and its role in the school environment.

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Author Biographies

Anaisa Alves de Moura, Centro Universitário – Inta - UNINTA, Sobral – CE

Doutoranda em Educação – ULHT - Lisboa Portugal (2017). Mestre em Ciências da Educação – ULHT – Lisboa Portugal – Titulação reconhecida pela UFMG – Universidade Federal de Minas Gerais - Brasil, Especialista em Gestão Escolar – Faculdades INTA – (2009), Especialista em Educação Especial UCAM (2014), Educação a Distância – UNOPAR (2015), Psicopedagogia Institucional, Clínica e Hospitalar – INTA – (2016) e graduada em Pedagogia – UVA (2006). Professora Pesquisadora pela CAPES desde 2013 e atualmente integra o grupo de pesquisas Narrativas autobibliográficas do CNPq.

Evaneide Dourado Martins, Centro Universitário – Inta - UNINTA, Sobral – CE

Especialista em Gestão, Coordenação, Planejamento e Avaliação Escolar, (2015), Especialista em Educação a Distância (2012) e Especialista em Docência do Ensino Superior (2019) pelo Instituto Superior de Teologia Aplicada-INTA. Atualmente é autora roteirista da Diretoria de Inovação Educacional do Centro Universitário – UNINTA. Atua como docente da UNIP no curso de Pedagogia.

Vithória Alves de Moura, Faculdade Luciano Feijão (FLF), Sobral-CE

Acadêmica do curso de Psicologia.

Adriana Pinto Martins, Centro Universitário – Inta - UNINTA, Sobral – CE

Mestranda em Gestão Pública e Saúde Coletiva. É especialista em Gestão Escolar pelo Instituto EDUCAR (2014). Pedagoga pela Universidade Estadual Vale do Acaraú - UVA (2003). Desenvolveu trabalhos como Supervisora Pedagógica pela Secretaria de Educação do município de Ipu/Ce (2009). Atuou como Tutora Educacional do PROGRAMA GESTÃO DA APRENDIZAGEM ESCOLAR - GESTAR II, em Ipu/Ce.  Atuou na área de Educação a Distância – EAD do UNINTA – Centro Universitário INTA. No período de 2016 a 2017. Atualmente está como Coordenadora da Comissão Própria de Avaliação- CPA- Centro Universitário Inta- UNINTA.

References

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Published

09/06/2019

How to Cite

MOURA, A. A. de; MARTINS, E. D.; MOURA, V. A. de; MARTINS, A. P. Psychopedagogy and its facilitating strategies in the learning process. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 479–493, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.12654. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12654. Acesso em: 22 apr. 2025.

Issue

Section

Dossiê Temático / Thematic dossier

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