Between sunrise and sunset: formative meanings for the teaching work in early childhood education in cloudy times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15326

Keywords:

Education, Childhood, Teacher education, Critical theory

Abstract

In the profuse challenges of the contemporary context marked by the tensions and uncertainties of a time that devours everything, we aim to reflect on the need to (re) think the formative meaning of the teaching work for early childhood education with a view to humanizing the child. This text is linked to the post-doctoral research proposal presented to the Postgraduate Program in Education at the Universidade do Extremo Sul Catarinense, UNESC, Criciúma, Santa Catarina, and that is being carried out from May to December 2021 with a CNPq scholarship - Senior Post-doctorate - 2020. Through the bibliographical survey about the interlocution among Childhood, Teacher Education, and Critical Theory of Society, it is necessary to welcome and minimize, through teacher formation, the social and educational inequalities in defense of a childhood education that is attentive to the conditions of each educational community and that guarantees the democratic and humanizing processes of teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Regina Furlan de Oliveira, Universidade Estadual de Londrina (UEL), Londrina – PR

Professora no Departamento de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Pós-Doutorado em Educação (UNESP).

Alex Sander da Silva, Universidade do Extremo Sul Catarinense (UNESC), Criciúma – SC

Professor no Departamento de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Pós-Doutorado em Educação (UNIMEP).

References

ADORNO, T. Educação e emancipação. Trad. Wolfgang Leo Maar. São Paulo, SP: Paz e Terra, 1995.

ADORNO, T. W; HORKHEIMER, M. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Trad. Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar, 1985.

BENJAMIN, W. Obras escolhidas II: rua de mão única. 5. ed. São Paulo, SP: Brasiliense, 1985.

CAMPOS, M. M. A formação de professores para crianças de 0 a 10 anos: Modelos em debate. Educação & Sociedade, Campinas (SP), ano XX, n. 68, p. 126-142, 1999. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v20n68/a07v2068.pdf. Acesso em: 25 abr. 2020

CAVALCANTI, L. B. A Luci por dentro. Londrina, PR: Editora Madrepérola, 2019.

CORREA, B.; CASSIO, F. Sem proteger crianças no isolamento, governos brincam de faz de conta. Ponte, 22 abr. 2020. Disponível em: https://ponte.org/artigo-sem-proteger-criancas-no-isolamento-governos-brincam-de-faz-de-conta/. Acesso em: 25 maio. 2021.

COSTA, C. L; SARMENTO, T. Escutar as crianças e (re) configurar identidades – interações com voz. Educação e Análise, Londrina (PR), v. 3, n. 2, p. 77-94, 2018.

GUIMARÃES, D; LEITE, M. I (org.). Pensando a educação infantil a partir de autores italianos: uma resenha crítica da bibliografia traduzido para o português. Revista EducAção, Rio de Janeiro (PUC-RJ), n. 43, maio 1999.

KOHAN, W. O. Infância: entre educação e filosofia. Belo Horizonte, MG: Autêntica, 2007.

OLIVEIRA, M. R. F.; AGOSTINI, N. Sociedade multitela e a semiformação: um desafio ético de grande monta (Multiscreen society and the semiformation: a great proportion ethical challenge). Revista Eletrônica de Educação, v. 14, e3753069, 2020.

PÊCHEUX, M. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Trad. Eni Pulcinelli Orlandi [et.al]. 3. ed. Campinas, SP: UNICAMP, 1997.

SARMENTO, T. Infâncias e Crianças em Narrativas de Educadoras de infância. In: PASSEGGI, M. C.; FURLANETTO, E. C.; PALMA, R. C. D. (org.). Pesquisa (auto) biográfica, infâncias, escola e diálogos intergeracionais. Curitiba, PR: Editora CRV, 2016. p. 77-94.

SARMENTO, T; OLIVEIRA, M. Investigar com as crianças: das narrativas à construção de conhecimento sobre si e sobre o outro. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) Biográfica, Salvador, v. 05, n. 15, p. 1121-1135, set./dez. 2020.

SERRES, M. Ramos. Trad. Edgar de Assis Carvalho e Mariza Perassi Bosco. Rio de Janeiro, RJ: Bertrand Brasil, 2008.

Published

08/12/2021

How to Cite

OLIVEIRA, M. R. F. de; SILVA, A. S. da. Between sunrise and sunset: formative meanings for the teaching work in early childhood education in cloudy times. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2814–2826, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15326. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15326. Acesso em: 14 may. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.