School management and the materialization of the Special Education policy in the United States in the voice of a school principal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.15528

Keywords:

International comparative education, School management, Special education

Abstract

This article aims to highlight aspects of the materialization of the Special Education policy in the United States and the interdependent relationships of education professionals. We used the interview as a methodological resource for the production of data, with a middle school principal in the state of Massachusetts (MA). This text is part of the results of a doctoral research that uses comparative study as methodology, with a focus on the United States and Brazil. The interview, carried out in February 2021, followed a script of 12 semi-structured questions that addressed issues related to Special Education. The results indicate the importance of school management observed in the relationship between management and the various parts that make up the modality such as the Special Education coordinator, specialist teachers, services provided to Special Education students and especially the decision-making power of parents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávio Lopes dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória – ES – Brasil

Doutorando em Educação (PPGE).

Cybele Barbosa Brahim, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória – ES – Brasil

Mestre em Educação (PPGE).

Edson Pantaleão, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), Vitória – ES – Brasil

Professor do curso de Pedagogia e no Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE). Doutorado em Educação (Ufes).

References

LOURENÇO FILHO, M. B.; MONARCHA, C.; LOURENÇO FILHO, R. Educação comparada. Brasília, DF: Inep/MEC, 2004.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: Abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1994.

MANZINI, E. J. Uso da entrevista em dissertações e teses produzidas em um programa de pós-graduação em educação. Revista Percurso, Maringá, v. 4, n. 2, p. 149-171, 2012. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/114753. Acesso em: 12 out. 2020.

MONDADA, L. A entrevista como acontecimento interacional: Abordagem lingüística e interacional. RUA, v. 3, n. 1, p. 59-86, 1997. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rua/article/view/8640619. Acesso em: 16 nov. 2020.

SOBRINHO, R. C. et al. Estudo Comparado Internacional: Contribuições para o Campo da Educação Especial. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 21, n. 4, p. 335-348, out./dez. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbee/a/Rptc5HtMYTfxnXy3dshTqLH/abstract/?lang=pt. Acesso em: 28 out. 2020.

Published

30/09/2022

How to Cite

SANTOS, F. L. dos; BRAHIM, C. B.; PANTALEÃO, E. School management and the materialization of the Special Education policy in the United States in the voice of a school principal. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e022122, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26i00.15528. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15528. Acesso em: 12 may. 2024.

Issue

Section

Entrevistas

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.