THE POLITICS OF DISTANCE EDUCATION AND THE INCREASE OF VACANCIES IN INSTITUTIONS OF HIGHER EDUCATION: NOTES
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.9745Keywords:
Educational policies. Educational democratization. Higher education. Distance education.Abstract
This article presents an overview about the process of democratization of higher education in Brazil, focusing on the role of distance education (EaD) in this process. The objective is to draw a comparative analysis between the extension to the access to Higher Education Institutions in the face to face modality with distance modality. Based on bibliographical research and analysis of data collected in government agencies, the work brings a reflection that questions whether the simple expansion of vacancies offers a guarantee of democratization to higher education, although this modality represents today an important tool of continuous training for Part of the Brazilian population. The need to think about EaD in Brazil in its restrictions and in its scope with the intention of obtaining full adequacy of its use in the benefit of assistance to a certain population is raised.Downloads
References
ALONSO, Kátia M. A expansão do ensino superior no Brasil e a EaD: dinâmicas e lugares. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1319-1335, out.-dez., 2010.
BORGES, E. M.; JESUS, D. P.; SILVA, P. A. Educação a distância entre realidades: a internacionalização do ensino e os cursos a distância brasileiros em Moçambique. In: X ESUD, 2013, Belém. Anais do X ESUD, 2013.
BOURDIEU, P. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre: Zouk, 2007.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasilia, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional – LDB Lei nº 9394/96.
BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP. Sinopse Estatística da Educação Superior.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 3ª ed. São Paulo: Editora Paz e Terra S. A.,1999.
DIAS SOBRINHO, J. Democratização, qualidade e crise da educação Superior: faces da exclusão e limites da inclusão. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1223- 1245, 2010.
GOERGEN, Pedro. Educação Superior na Perspectiva do Sistema e do Plano Nacional de Educação. Educação & Sociedade, Campinas, v. 31, nº 112, p. 895-917, jul.-set. 2010.
GIUSTA, A. da S. Educação a distância: contexto histórico e situação atual. In GIUSTA A. da S.; FRANCO, I. M. (orgs.). Educação a Distância: uma articulação entre a teoria e a prática. Belo Horizonte: PUC Minas Virtual, 2003.
JESUS, D. P.; BORGES, Eliane Medeiros.; SILVA, P. A. da.; FONSECA, D. O. Implicações do uso de materiais didáticos e tecnologias de informação e comunicação para o desenvolvimento de cursos de EaD. In: IX Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, 2012, Recife. Anais do IX Congresso de ensino Superior a Distância. Recife: UFPE, 2012. v. 1. p. 1-15.
JESUS, D. P.; BORGES, E. M.; FONSECA, D. O.; SILVA, P. A. da. A EaD no Contexto Educacional: Proposta para a Avaliação. In: VIII Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância, 2011, Ouro preto. VIII Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. Ouro Preto: Associação Universidade em Rede, 2011. v.1. p.1-14.
LEHER; R. Educação no governo de Lula da Silva: A ruptura que não aconteceu. Rio de Janeiro: Editora Garamond Ltda, 2010.
SERAFINI, A. M. S. A idealização e a realidade: a autonomia do aluno em educação a Distância. Disponível em: http://www.ufjf.br/ppge/files/2012/05/Alessandra-Serafini.pdf. Acesso em 30 jul. 2013.
SILVA JÚNIOR, J. dos R.; SGUISSARDI, V. As novas faces da educação superior no Brasil: reforma do Estado e mudança na produção. São Paulo: Cortez, 2001.