Evaluation of learning and school inclusion: a process of exclusion or an act of love

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10174

Keywords:

Learning evaluation. Special educational needs. School inclusion.

Abstract

Much has been written and spoken about the school inclusion of students with special educational needs in the regular school network. However, registration alone is not sufficient to include if there are no effective learning and assessment conditions, so that the differences are respected and worked out. The present study aims to study and analyze the different forms of evaluation from a theoretical point of view and how it can contribute to the success of school inclusion.  We will present the historical course on the types of evaluation, a brief reflection on the inclusion and the role of the teacher in this process and we point out the role of evaluation in the effectiveness of school inclusion. Based on the principles that education is the basis for the development of the citizen and that school inclusion is a right, and based on the assumptions of the historical-critical conception, we highlight the contribution of evaluation in this process. However, if the student needs are not met and the evaluation points out the limitations, not the possibilities, the inclusion process can not actually take place. The discussions here show that, gradually and interactively, inclusion is taking place, although there is still a long way to go.

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Author Biographies

Maria das Graças de Almeida Baptista, Universidade Federal da Paraíba

Pós-doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UNICAMP. Professora Adjunta do Departamento de Fundamentação da Educação do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba. Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba, com experiência na área de Psicologia da Educação, atuando nos temas: Teorias do conhecimento, Práxis, Educação popular, Formação de professores e Marxismo em Gramsci e Vigotski.

Tânia Rodrigues Palhano, Universidade Federal da Paraíba

Pós-doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UNICAMP. Professora Adjunta do Departamento de Fundamentação da Educação do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba. Doutora em Educação pela Universidade Federal da Paraíba, com experiência na área de Filosofia da Educação, atuando nos temas: Ética e educação, Ensino de Filosofia, Legislação Educacional e Pragmatismo em Dewey e Anísio Teixeira.

Aline dos Santos Pereira, Prefeitura Municipal de João Pessoa

Especialista em Educação em Direitos Humanos pela UFPB e em Psicopedagogia Institucional pelo Centro Integrado de Tecnologia e Pesquisa (CINTEP), Pedagoga pela Universidade Federal da Paraíba e Graduanda em Psicologia pela Faculdade Internacional da Paraíba (FPB). Professora da Rede Municipal de Ensino de João Pessoa/PB.

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Published

01/11/2017

How to Cite

BAPTISTA, M. das G. de A.; PALHANO, T. R.; PEREIRA, A. dos S. Evaluation of learning and school inclusion: a process of exclusion or an act of love. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1335–1352, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10174. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10174. Acesso em: 21 dec. 2024.

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