Teacher training literacy teachers: the prospect of alfabetizar. Letrando-advances and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10848

Keywords:

Literacy. Literacy. Teacher training teacher. Teaching practice.

Abstract

This article is the fruit of experience and reflection while Continuing training programmes training of Teachers Teachers released by the Ministry of Education-Teacher-training program for Teachers, Teachers in 2001 and Pro-Literacy-Continued training programme for teachers of Years/Initial Series of elementary school, in 2007; in the municipalities of Earl and Alhandra-PB, administered through the departments of Education and also as school supervisor who accompanied the pedagogical practice of teachers teacher students of PNAIC-National Pact For Literacy at the right age, in 2013; This course is in progress in the municipalities, the same aims to meet the goal set out in PNE. Is intended for teachers of public networks that are in teaching exercise in cycles of elementary literacy. The purpose here is to portray the proposal of this course (PNAIC), your conception of literacy and literacy, aiming at a better understanding and the repercussions on teaching practice, reporting the challenges and advances, observed in this didactic transposition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vera Souto Alves, Universidade Federal da Paraíba

Mestra em Letras. Pós-graduação em Psicologia Escolar e Aprendizagem. Graduação em pedagogia – habilitação: Supervisão Escolar.

References

AROEIRA, Maria Luísa.; PORTO, Amélia.; BIZZOTTO, Maria Inês. Alfabetização linguística da teoria à prática. Belo Horizonte, Dimensão, 2010.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto nacional pela alfabetização na idade certa: formação de professores no pacto nacional pela alfabetização na idade certa/Ministério da Educação. Brasília: MEC, SEB, 2012.

CASTANHEIRA, Maria Lucia.; MACIEL, Francisca Izabel Pereira.; MARTINS, Raquel Márcia Fontes (Org.). 2 ed. Belo Horizonte: Autentica Editora: Ceale, 2009 - (Coleção Alfabetização e Letramento na sala de Aula).

FRANCHI, Eglê. Pedagogia do alfabetizar letrando: da oralidade à escrita. 9 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

KRAMER, Sônia. Alfabetização, leitura e escrita: formação de Professores em curso. São Paulo: Ática, 2010.

MACHADO, Rosiani Terezinha Soares.; FERREIRA, Carmen Regina Gonçalves. Alfabetização e letramento: algumas concepções sob o olhar de orientadoras de estudo do PNAIC. X ANPED SUL, Florianópolis, outubro de 2014.

MENDONÇA, Rosa Helena.; CARVALHO, Maria Angélica Freire (Orgs). Práticas de leitura e escritas. Brasília: Ministério da Educação 2006.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação Câmara de Educação Básica, Resolução nº 7, de 14 de dezembro de 2010. Fixa Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental de 9 (nove) anos.

PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício de professor profissionalização e razão pedagógica. Tradução Claudia Schilling. Porto Alegre, RS: Artmed Editora, 2002.

PICCOLI, Luciana.; CAMINI, Patrícia. Práticas pedagógicas em alfabetização: espaço, tempo e corporeidade. Edelbra, 2012.

PIETRE, Emerson. Práticas de leitura e elementos para a atuação docente. 2. ed. Rio de Janeiro: Ediouro, 2009.

RODRIGUES, Janine Marta Coelho. Construindo a profissionalização docente. João Pessoa: Editora Universitária,2003. UFPB.

Published

01/11/2017

How to Cite

ALVES, V. S. Teacher training literacy teachers: the prospect of alfabetizar. Letrando-advances and challenges. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1353–1367, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10848. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10848. Acesso em: 21 dec. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.