Content and form of literary reading: considerations on teacher training and activities of basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v23i1.11501

Keywords:

Content and form, Teacher training, Literary reading, Basic education.

Abstract

Literary works are rich sources of human productions, cultural goods produced by men throughout history, which when appropriated by the subjects, contribute to their human formation. For it to materialize, the way in which the teacher works the contents present in a work is a determining factor. Thus, the present study aims to discuss the implications of teacher training for the pedagogical work with literary reading in Elementary School I, from the words of thirteen teachers of this stage of teaching. All of them answered a semi-structured online questionnaire. The responses were analyzed through the dialectical critical approach. The results show that in spite of recognizing the contents contained in the literary works, many teachers still develop a pedagogical work whose form is fragmented. It also highlights participants' dissatisfaction with initial training. Thus, it is necessary to rethink this formative process, which should subsidize teachers who train readers to teach the reading of students, contributing to their critical and reflective human formation.

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Author Biographies

Francielle Nascimento Merett, Universidade Estadual de Londrina

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Londrina. Professora da Educação Básica na Prefeitura Municipal de Londrina.

Sandra Aparecida Pires Franco, Universidade Estadual de Londrina

Possui Graduação em Letras pela UEM, Graduação em Pedagogia, Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (2003), Doutorado em Letras na UEL(2008) e Pós-Doutorado em Educação pela UNESP de Marília - SP (2016). Tem experiência na área de educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Leitura e Educação. leitura, ato de ler, ensino e aprendizagem, literatura, planejamento e teorias pedagógicas. 

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Published

02/01/2019

How to Cite

MERETT, F. N.; FRANCO, S. A. P. Content and form of literary reading: considerations on teacher training and activities of basic education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 1, p. 132–146, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i1.11501. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11501. Acesso em: 22 dec. 2024.

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