Content and form of literary reading: considerations on teacher training and activities of basic education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v23i1.11501Keywords:
Content and form, Teacher training, Literary reading, Basic education.Abstract
Literary works are rich sources of human productions, cultural goods produced by men throughout history, which when appropriated by the subjects, contribute to their human formation. For it to materialize, the way in which the teacher works the contents present in a work is a determining factor. Thus, the present study aims to discuss the implications of teacher training for the pedagogical work with literary reading in Elementary School I, from the words of thirteen teachers of this stage of teaching. All of them answered a semi-structured online questionnaire. The responses were analyzed through the dialectical critical approach. The results show that in spite of recognizing the contents contained in the literary works, many teachers still develop a pedagogical work whose form is fragmented. It also highlights participants' dissatisfaction with initial training. Thus, it is necessary to rethink this formative process, which should subsidize teachers who train readers to teach the reading of students, contributing to their critical and reflective human formation.Downloads
References
ASSUMPÇÃO, M. C; DUARTE, N. Arte, educação e sociedade em György Lukács e na pedagogia histórico-crítica. Revista Educação em Questão, v. 55, n. 44, p. 169-190, 2015. Disponível em: http://www.periodicos.ufes.br/contexto/article/view/10422. Acesso em: 10 fev. 2018.
BAJARD, E. Caminhos da escrita: espaços de aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2002.
CANDIDO, A. A. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre azul, 2006. Disponível em: http://www.fecra.edu.br/admin/arquivos/Antonio_Candido_-_Literatura_e_Sociedade.pdf. Acesso em: 11 fev. 2018
DUARTE, N. A individualidade para si: contribuição a uma teoria histórico-crítica da formação do indivíduo. Autores Associados, 2017.
FAILLA, Z. Retratos da Leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016. Disponível em: http://prolivro.org.br/home/images/2016/RetratosDaLeitura2016_LIVRO_EM_PDF_FINAL_COM_CAPA.pdf. Acesso em: 22 fev. 2018.
FRANCO, S. A. P.; GIROTTO, C. G. G. S. A categoria marxista conteúdo e forma na leitura literária. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. 4, p. 1972-1983, 2017.
GAMBOA, S. S. Epistemologia da pesquisa em educação. Tese de Doutorado. Universidade UNICAMP. SP: Campinas, 1998.
GAMBOA, S. S. Teoria e da prática: uma relação dinâmica e contraditória. In: V Colóquio de Epistemologia da Educação Física. Maceió, Alagoas-Brasil, p. 1-12. 2010. Disponível em: http://congressos.cbce.org.br/index.php/cepistef/v_cepistef/paper/view/2644. Acesso em: 10 fev. 2018.
GOLDMANN, L. Dialética e cultura. RJ: Paz e Terra, 1979.
LUKÁCS, G. Introdução a uma estética marxista: Sobre a particularidade como categoria estética. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1970.
MARX, K. Introdução – I Produção, consumo, distribuição, troca (circulação). O Método da economia política. In: Grundrisse: manuscritos econômicos de 1857-1958: esboços da crítica da economia política. Tradução Márcio Duayer e Nélio Scheider. SP: Boitempo; RJ: Ed. UFRJ, 2011.
NASCIMENTO, F. P.; FRANCO, S. A. P. Conhecimento de mundo por meio da leitura digital: um estudo com universitários. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. esp., p. 1511-1523, 2017. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10306. Acesso em: 9 fev. 2018.
SAVIANI, D. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 33.ª ed. revisada. Campinas: Autores Associados, 2000.
SAVIANI, D. Sobre a natureza e especificidade da educação. Revista Germinal. v. 7 n. 1. p. 286- 293. 2015. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/13575. Acesso em: 15 fev. 2018.
SOUZA, R. J.; GIROTTO, C. G. G. S.; SILVA, J. R. M. Educação Literária e formação de leitores: da leitura'em si'para leitura'para si'. Ensino em Revista, p. 194-214, 2012. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/viewFile/14914/8410. Acesso em: 20 fev. 2018.
VIGOTSKI, L, S. Obras escogidas. Madrid: Visor, 1991. T. 1.