10 years of the National Policy on Special Education in Perspective of Inclusive Education in debate: trajectory, limits and challenges

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11968

Keywords:

Special policy and education, Inclusive education.

Abstract

After a decade of promulgation of the “Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva”  [National Policy of Special Education in the Perspective of Inclusive Education (PNEEPEI)], in 2008, and considering that, at the end of 2018, this document, from the update proposed by the Ministério da Educação (MEC)/Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão (SECADI) [Ministry of Education (MEC) / Continuing Education, Literacy, Diversity and Inclusion (SECADI)], is available for public consultation under the denomination "National Policy on Special Education: Equitable, Inclusive and Lifelong", the dossier "10 years of the National Policy on Special Education in Perspective of Inclusive Education in debate: trajectory, limits and challenges" aims to present and problematize aspects related to the trajectory, limits and challenges engendered by PNEEPEI, regarding to historical and political references, to the constitution of support networks for the realization of inclusive education in Brazil, teacher training in the perspective of inclusive education, to the mapping and evaluation of the forms of organization and operationalization of inclusive educational systems and to the inclusive pedagogical practices constituted in the different educational contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Regina Mosca Giroto, Universidade Estadual Paulista, Marília

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Faculdade de Ciências e Letras (FCLAr), UNESP, Campus de Araraquara/SP; do Departamento de Educação Especial e do Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), UNESP, Campus de Marília/SP. Possui formação em fonoaudiologia, mestrado e doutorado em Educação, FFC/UNESP/Marília/SP.

Rosimar Bortolini Poker, Universidade Estadual Paulista, Marília

Docente do Departamento de Educação Especial, da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), UNESP, Campus de Marília/SP. Possui formação em pedagogia, mestrado e doutorado em Educação, FFC/UNESP/ Marília/SP.

Fabiana Cristina Frigieri Vitta, Universidade Estadual Paulista, Marília

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar, Faculdade de Ciências e Letras (FCLAr), UNESP, Campus de Araraquara/SP e do Departamento de Educação Especial, da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), UNESP, Campus de Marília/SP. Possui formação em terapia ocupacional, mestrado e doutorado em Educação Especial, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar/SP).

Published

01/12/2018

How to Cite

GIROTO, C. R. M.; POKER, R. B.; VITTA, F. C. F. 10 years of the National Policy on Special Education in Perspective of Inclusive Education in debate: trajectory, limits and challenges. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 2, p. 711–715, 2018. DOI: 10.22633/rpge.unesp.v22.nesp2.dez.2018.11968. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11968. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Apresentação/Prefácio

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.