Democratic management and structural crisis of capital: some points

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13283

Keywords:

Education, Management, Structural crisis of capital.

Abstract

The article, as a theoretical, documentary and bibliographic research, aims to debate the principle of democratic management in relation to the structural crisis of capital, which, according to Mészáros, begins in the 1970s. Under the guidance of these assumptions, it is observed that the consequences of this crisis affect all social complexes. Educational systems, especially those located in countries that orbit the periphery of big capital, such as Brazil, are now monitored by international organizations. These agencies have the purpose of making the State not responsible for its educational execution and financing attributions. For this, they set up exquisite monitoring processes. Democratic management for education immersed in this scenario presents itself as a principle that must corroborate with the policies to reduce state functions.

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Author Biographies

Adriana Mota de Oliveira Sidou, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza – CE

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará. Professora técnica da Prefeitura Municipal de Fortaleza.

Agercicleiton Coelho Guerra, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza – CE

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual do Ceará.

José Deribaldo Gomes dos Santos, Universidade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC), Quixadá – CE

Professor Adjunto da Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC-UECE), atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UECE) e no Mestrado Acadêmico Intercampi em Educação e Ensino (MAIE/UECE).  Bolsista de Produtividade em Pesquisa, nível 2 do CNPq.

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Published

09/04/2020

How to Cite

DE OLIVEIRA SIDOU, A. M.; GUERRA, A. C.; SANTOS, J. D. G. dos. Democratic management and structural crisis of capital: some points. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 314–331, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i2.13283. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13283. Acesso em: 17 jul. 2024.

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