Sexuality silenced in the school environment and the contributions of the series Sex Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp3.14276

Keywords:

Education, Sexuality, Society, Dialogue

Abstract

Sex education is considered a taboo in society. The dialogues that should, in short, support coherent information and debates about sexuality are transformed into a set of disagreements based on misinformation, revealing an informal sexual education that has been passed down through generations and supported by moral and religious dogmas. The research aims to analyze Netflix's Sex Education series and its relevance to the Sex Education debate. It is an exploratory study that allows us to reflect on the school as an organ inherent to society, which is reflected in a paradigm marked by the reinforcement of common sense linked to the themes of sexuality. Thus, it is noted that the school should be responsible for disseminating a formal sexual education, based on scientific studies about sexuality, but it tumbles on moral and misrepresented concepts of professionals, preventing, consequently, that there is a free discussion of dogmas and prejudices that, effectively, will solve the questions of the students of the current generation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Isabela Cristina Manchini, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Mestranda no Programa de Pós-graduação em Educação Sexual. Integrante do Grupo de Pesquisa em Educação e Diversidade - GPED/UNESPAR na linha Sexualidade e Educação Sexual. Colunista do site da rádio da cidade de Ibitinga-SP.

Jéssica da Costa Jacinto, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Mestranda Mestrando no Programa de Pós-graduação em Educação Sexual. Membro Grupo de Pesquisa em Educação e Diversidade (GPED/UNESPAR). Diretora voluntaria e fundadora da ONG Núbia Rafaela Nogueira. Bolsista FAPESP.

Ricardo Desidério da Silva, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Docente no Programa de Pós-graduação em Educação Sexual, Pesquisador nos Grupos Sexualidade Vida/USP-CNPq, EDUSEX-Formação de Educadores e Educação Sexual (UDESC) e Grupo de pesquisa sobre educação e sexualidade- GEPEX (UNIOESTE). Doutorado em Educação Escolar (UNESP).

References

BIANCON, M. L. Educação em sexualidade crítica: formação continuada de professoras (es) com fundamentos na pedagogia histórico-crítica. Orientadora: Ana Lúcia Olivo Rosas Moreira. 2016. 186 f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.

BONFIM, C. Educação sexual a formação de professores: da educação sexual que temos à educação sexual que queremos. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2010.

BONFIM, C. Desnudando a educação sexual. Campinas: Papirus, 2012.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União: Seção 1, Brasília, DF, n. 248, p. 27833, 23 dez. 1996.

BRASIL. Ministério de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: pluralidade cultural, orientação sexual. Brasília: MCE/SEF, 1997.

BRITZMAN, D. O que é essa coisa chamada amor: identidade homossexual, educação e currículo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, jan./jul. 2003.

DESIDÉRIO, R. Educação sexual e o direito da criança e do adolescente: Por que e para que ensinar a temática na escola? Capítulo 4? In: MAIA, J. S. S.; BIANCON, M. L. (Org.). Educação das relações de gênero e em sexualidades: reflexões contemporâneas. Curitiba: Appris, 2014.

FIGUEIREDO, N. M. A. A produção teórica no brasil sobre educação sexual. Caderno de pesquisa. São Paulo, agosto 1996. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/cp/article/view/795. Acesso em: 05 abril 2020.

FIGUEIREDO, N. M. A. Método e metodologia na pesquisa científica. 2. ed. São Caetano do Sul, 2007. p. 89-106.

KUNZ, E. Pedagogia crítico-emancipatória. In: GONZÁLES, J.; FENSTERSEIFER, P. E. (Org.). Dicionário crítico de educação física. Ijuí: Ed Unijuí, 2005. p. 316-318.

RANCISCATI, C. S. S.; LEIVAR, A. P. B.; RODRIGUES, R. O. Base nacional comum curricular e diversidade sexual e de gênero: (des)caracterizações. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 1538-1555, junho, 2019. ISSN 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12051

REIS, T.; EGGERT, E. Ideologia de Gênero: Uma falácia construída sobre os planos de educação brasileiros. Educação & sociedade, Campinas, v.38, n.138, p. 9-26, jan./mar., 2017. DOI: https://doi.org/10.1590/es0101-73302017165522

RIBEIRO, P. R. M.; MONTEIRO, S. A. S. Avanços e retrocessos da educação sexual no Brasil: apontamentos a partir da eleição presidencial de 2018. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 1254-1264, jun., 2019. ISSN 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12701

SILVA, R. D. Educação audiovisual da sexualidade: olhares a partir do Kit Anti-Homofobia. 2015. 144 f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2015. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/126523. Acesso em: 3 mar. 2020.

TELLES, E. O. Igualdade de gênero x ideologia de gênero. INEQ. 2016. Disponível em: http://ineq.com.br/igualdade-de-genero-x-ideologia-de-genero/. Acesso em: 15 fev. 2020.

ZOCCA, A. R.; MUZZETI, L. R.; NOGUEIRA, N. S.; RIBEIRO, P. R. M. Percepções de adolescentes sobre sexualidade e educação sexual. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 1463-1476, jan. 2016. ISSN 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v10i6.8331

Published

28/12/2020

How to Cite

MANCHINI, I. C.; JACINTO, J. da C.; SILVA, R. D. da. Sexuality silenced in the school environment and the contributions of the series Sex Education. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp3, p. 1780–1792, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp3.14276. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14276. Acesso em: 18 dec. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.