Continuous training of teachers in times of pandemic

Contributions by the coordinator for teacher training and distance education of the state of Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26iesp.4.17120

Keywords:

Teacher training, Remote teaching, Public education, Education and pandemic

Abstract

This text presents a research whose main objective was to investigate whether the courses offered by the Coordination of Teacher Training and Distance Education CODED/CED, from the Ceará State Department of Education, in 2020, contributed to the strengthening of teaching practice with remote teaching. In the same perspective, it intended to identify the main challenges encountered by CODED/CED for the implementation of courses and training in the period of the pandemic caused by COVID-19 with teachers from the state education network of Ceará. The work referred to a qualitative research. For the production of data, the questionnaire (composed of open questions) developed with four education professionals who work at CODED/CED and the document analysis stood out. In conclusion, it should be noted that the work promoted by CODED/CED, throughout 2020, was fundamental in contributing to the strengthening of teaching work towards the use of digital technologies and remote teaching. As challenges, the following were highlighted: a) time for training activities; b) the lack of adherence on the part of some basic education teachers; and c) the infrastructure, sometimes inadequate, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitória Maria Cunha, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró – RN – Brasil

Professora da Secretaria de Educação do Estado do Ceará. Mestranda em Ensino pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino (PONSENSINO).

Jean Mac Cole Tavares Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró – RN – Brasil

Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino. Doutorado em Educação (UFPB).

Emerson Augusto de Medeios, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), Mossoró – RN – Brasil

Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino. Doutorado em Educação (UECE).

References

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996. Available: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Access: 02 Dec. 2020.

BRASIL. Parecer CNE/CEB n. 7/2010, de 07 de abril de 2010. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília, DF: MEC, 2010. Available: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5062-parecercne-seb7-2010&Itemid=30192. Access: 21 Aug. 2021.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2018. Available: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Access: 12 Apr. 2021.

FRANCO, M. A. R. S. Prática pedagógica e docência: Um olhar a partir da epistemologia do conceito. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, set./dez. 2016. Available: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/m6qBLvmHnCdR7RQjJVsPzTq/abstract/?lang=pt. Access: 09 Set. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: Ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2011.

GADOTTI, M. Escola cidadã. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1997.

GARCIA, C. M. Formação de professores: Para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GAROFALO, D. Como as ferramentas digitais contribuem para o processo de aprendizagem? Nova Escola, 2018. Available: https://novaescola.org.br/conteudo/12714/como-as-ferramentas-digitais-contribuem-para-o-processo-de-aprendizagem. Access: 20 Apr. 2021.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: Formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2001.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: Teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2004.

LÜDKE, M. A complexa relação entre o professor e a pesquisa. In: ANDRÉ, M. (org.) O papel da pesquisa na formação e na prática dos professores. 5. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006.

MEDEIROS, E. A. Formação interdisciplinar de professores: Estudo pedagógico curricular sobre a licenciatura em educação do campo da Universidade Federal do Semi árido. 2019. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual do Ceará, UECE, CE. 2019. Available: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UECE-0_9fd8c6d01660c2d9488b9d65770626be. Access: 06 May 2021.

MEDEIROS, E. A.; VARELA, S. B. L.; NUNES, J. B. C. Abordagem Qualitativa: Estudo na Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (2004 – 2014). Holos, v. 2, p. 174-189, ago. 2017. Available: https://www.redalyc.org/pdf/4815/481554847013.pdf. Access: 19 Oct. 2020.

MINAYO, M. C. S.; DESLANDES, S. F. D. R.; GO-MES, R. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. 25. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2007.

NÓVOA, A. Prefácio. In: NÓVOA, A. (org.). Vida de Professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1995.

PERRENOUD, P. As dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, C. F. O ensino da leitura e a formação em serviço do professor. Revista Teias, Rio de Janeiro, v. 3, n. 5, p. 29-34, jan./jun. 2002. Available: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/23907/0. Access: 03 June 2021.

Published

01/09/2022

How to Cite

CUNHA, V. M.; SANTOS, J. M. C. T.; MEDEIOS, E. . A. de. Continuous training of teachers in times of pandemic: Contributions by the coordinator for teacher training and distance education of the state of Ceará. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. esp.4, p. e022106, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26iesp.4.17120. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/17120. Acesso em: 23 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.