School management and evaluation
The challenges of the school manager nowadays
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.17228Keywords:
Gestão, Avaliação, Liderança, EscolaAbstract
The aim of the study is to present the main challenges that school managers encounter in their professional trajectory. Research on the topic of Institutional Management and Evaluation has increased and has focused on the analysis of the leader as a person and on leadership roles and tasks. The justification and relevance for this study lies in the influencing action that school management has historically had related to the role and functions of its staff in the educational unit it operates. What are the structures and strategies for training and qualifying managers so that they can overcome the constant challenges in management using institutional evaluation as a tool for better effectiveness in school management? The article is a systematic review. This study sought to demonstrate that the leadership exercised by managers is fundamental and can have a positive impact on the learning outcomes of students, given the challenges encountered in the management.
Downloads
References
AFONSO, A. J. Avaliação Educacional: Regulação e Emancipação. São Paulo: Cortez, 2002.
BARRETTOO, E. S. S.; NOVAES, G. T. F. Avaliação institucional na educação básica: Retrospectiva e questionamentos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 27, n. 65, p. 314-345, maio/ago. 2016. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/3839. Acesso em: 8 ago. 2021.
BIZOL, K. M. F.; LUZ, A. O papel do gestor na unidade escolar: Desafios e possibilidades. 2018. Trabalho de Curso (Especialista em Educação) – Instituto Federal Catarinense, Abelardo Luz, Santa Catarina, 2018. Disponível em: http://abelardoluz.ifc.edu.br/wp-content/uploads/2019/02/TC-Katia.pdf. Acesso em: 21 set. 2021.
BOLÍVAR, A. et al. Liderança nas instituições educativas. Uma revisão de linhas de investigação. Revista Fuentes, v. 14, p. 15-60. 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/261799041_Liderazgo_en_las_instituciones_educativas_Una_revision_de_lineas_de_investigacion. Acesso em: 12 out. 2021.
BORDIGNON, G.; GRACINDO, R. V. Gestão da educação: o município e a escola. In: FERREIRA, N. S. C.; AGUIAR, M. Â. S. (org.). Gestão da educação: Impasses, perspectivas e compromissos. São Paulo: Cortez, 2000.
GRAY, D. E. Pesquisa no Mundo Real. Porto Alegre: Penso. 2012.
GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Avaliação de quarta geração. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2011.
GUBA, E. G.; LINCOLN, Y. S. Fourth generation evaluation. Newbury Park, Calif: Sage Publications, 1989.
LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: Políticas, estrutura e organização. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2012. (Coleção Docência em Formação)
MENEZES-FILHO, N. et al. A Qualidade da Educação no Brasil. Washington, DC: Banco Interamericano de Desenvolvimento, 2011.
OCDE. Liderança para o Aprendizagem do Século XXI, Pesquisa Educacional e Inovação. Washington DC: OECD Publishing, 2013.
PONT, B.; NUSCHE, D.; MOORMAN, H. Melhorando a Liderança Escolar. Paris: OCDE, 2008.
ROBINSON, V.; HOHEPA, M.; LLOYD, C. Liderança Escolar e Resultados de Estudantes: Identificando o que funciona e por quê. Wellington: Ministério da Educação. 2011.
SOUSA, C. P. Dimensões da avaliação educacional. Estudos em Avaliação Educacional, n. 22, p. 101-118, jul./dez. 2000. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2218. Acesso em: 14 set. 2021.
VIANNA, H. M. Avaliações em Debate: SAEB, ENEM, Provão. Brasília, DF: Plano, 2003.
WELCH, A. Pisa Performance e Australian Education: Mitos e Realidades. Revista Española de Educação Comparada, v. 18, p. 89-124, 2011. Disponível em: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/161905. Acesso em: 23 jul. 2021.
ZANDERIGO, T.; DOWD, E.; TURNER, S. Entregando transparência escolar na Austrália: Relatórios nacionais através da minha escola, artistas fortes e reformadores bem-sucedidos na educação. OECD Publishing, 2012. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264175884-en
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.