THE ILLITERACY IN BRAZIL: LESSONS FROM HISTORY
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n1.2017.9986Keywords:
Illiteracy, Literacy, Literacy Public Policies.Abstract
The article discusses the problem of illiteracy in Brazil, seeking to reveal their historical and social roots. It starts from an analysis of the data that leaves an optimistic reading on the gradual fall of the indices. Neither can the fall be considered significant, when one observes the absolute number of illiterates and the trends of the historical series of data, nor is possible attribute this reduction to the results of the public policies. By making a historical study, one can see that economic, political and social relations end up determining the conditions in which the supply of schooling will take place, what persons will have access to it, what will be its possibility of progress, among other aspects. At the same time, educational structures have been at the mercy of the social and economic context, failing to seek an organization that could offers real development opportunities to all students.Downloads
References
BRAGA, A. C. O desafio da erradicação do analfabetismo no Brasil: uma análise do programa Brasil alfabetizado no município de Araraquara/SP. 2015. 114f. Dissertação (Mestrado) – Educação Escolar, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2015.
CURADO, M. Uma avaliação da economia brasileira no governo Lula. Revista Economia & Tecnologia. Ano 07, V. Especial, 2011. Disponível em: <http://www.economiaetecnologia.ufpr.br/revista/Especial Capa/Marcelo Curado.pdf > Aceso em: 15 dez. 2014.
FERRARO, A. R. História inacabada do analfabetismo no Brasil. São Paulo. Cortez, 2009. (Biblioteca básica da história da educação brasileira).
FERREIRA JR., A. História da educação brasileira: da colônia ao século XX. São Carlos: EdUFSCar, 2010. (Coleção UAB-UFSCar).
FREIRE, A. M. A. Analfabetismo no Brasil: da ideologia da interdição do corpo à ideologia nacionalista, ou de como deixar sem ler e escrever desde as Catarinas (Paraguaçu), Filipinas, Madalenas, Anas, Genebras, Apolônias e Grácias até os Severinos. São Paulo: Cortez: Brasília, DF: INEP, 1989. (Biblioteca da educação. Série 1. Escola. Volume 4).
IBGE-INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Indicadores sociais municipais: uma análise dos resultados do universo do censo demográfico 2010. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2010/indicadores_sociais_municipais/tabelas_pdf/tab5.pdf> Acesso em 15 dez. 2013.
IBGE-INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Tabela: População residente, por sexo e situação do domicílio, população residente de 10 anos ou mais de idade, total, alfabetizada e taxa de alfabetização, segundo os Municípios. In: Censo demográfico 2000: resultados do universo. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/censo2000/defaulttab_munic.shtm>. Acesso em: 19 maio 2014.
IBGE-INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Síntese de indicadores sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira: 2015 / IBGE, Coordenação de População e Indicadores Sociais. - Rio de Janeiro: IBGE, 2015.
OLIVEIRA, D. A. As políticas educacionais no governo Lula: rupturas e permanências. Revista Brasileira de Política e Administração Educacional. Volume 25, n. 2, Maio/Agosto 2009. P. 197-209. Disponível em: < http://www.seer.ufrgs.br/rbpae/article/download/19491/11317 > Acesso em: 15 dez. 2014.
RIBEIRO, M. L. S. História da educação brasileira: a organização escolar. 18 ed. Campinas: Autores Associados, 2003.
SAVIANI, D. A pedagogia no Brasil: história e teoria. 2 ed. Campinas: Autores Associados, 2012. p. 67 à 101.
SAVIANI. História das ideias pedagógicas no Brasil. 2 ed. rev. e. amp. Campinas: Autores Associados, 2008.
XAVIER, M. E.; RIBEIRO, M. L.; NORONHA; O. M. História da educação: a escola no Brasil. São Paulo: FTD, 1994.