Analysis on the theme of special and inclusive education in the school education program at FCL/CAr
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v22.n2.maio/ago.2018.11340Keywords:
Special education, Inclusive education, Scientific productionAbstract
The present study was carried out with the objective to continue an investigation undertaken previously, when a first survey of the production of the Postgraduate Program in School Education of the State University of São Paulo was given with regard to the themes of Special and Inclusive Education. To verify the current tendency to later carry out a parallel between the two investigated periods, the same procedure was then replicated, whose objective was to characterize the scientific production. In the period analyzed, from October / 2008 to March / 2015, 24 relevant productions were located. The analysis was qualitative-quantitative. Results showed that the works totaled 7,57% on the average the production, which can still be considered little. The most investigated theme was School Inclusion and the preferred locus was the school, showing that the interest axis has comprehensive and contextualized characteristics. Aligned with national research, the production has contemplated emerging and relevant themes, signaling towards the teachers, as well as the students who are the target audience of special education.
Downloads
References
BUENO, J. G. S. As dissertações sobre a escola: balanço tendencial da produção do PPGEES - 1981/2001. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; WILLIAMS, L. C. de A. (Org.). Temas em educação especial: avanços recentes. São Carlos: EDUFSCar, 2004. p. 21-28.
BUENO, J. G. S. A produção discente do PEPG em Educação: História, Política, Sociedade (PUC/SP) no campo dos processos de escolarização, desigualdades sociais e deficiência (2004/2007). In: JESUS, D. M. et al. (Org.) Inclusão, práticas pedagógicas e trajetórias de pesquisa. Porto Alegre: Mediação, 2007. p.199-209.
BUENO, J. G. S. A produção acadêmica sobre inclusão escolar e educação inclusiva. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; HAYASHI, M. C. P. I. Temas em educação especial: conhecimentos para fundamentar a prática. Araraquara: Junqueira & Marin; Brasília: CAPES-PROESP, 2008. p.31-47.
BUENO, J. G. S. A pesquisa brasileira sobre Educação Especial: balanço tendencial das dissertações e teses brasileiras (1987 – 2009). In: BUENO, J. G. S., MUNAKATA, K.; CHIOZZINI, D. F. (Org.). A escola como objeto de estudo – Escola, Desigualdades, Diversidades. Araraquara: Junqueira & Marin, 2014. p.211-244.
DALL’ACQUA, M. J. C. et al. Evasão e inclusão escolar: convergências e dissonâncias na escolaridade de alunos com deficiências matriculados na Educação de Jovens e Adultos. In: MIGUEL, J. C.; CAMARGO, M. R. R. M. de (Orgs.). A educação de pessoas jovens e adultas em capítulos: contextos, desafios e práticas. São Paulo: PROEX; Cultura Acadêmica, 2012. p.171-182.
DALL’ACQUA, M. J. C.; ZANIOLO, L. O. Tendências de pesquisa em educação especial no programa de pós-graduação em educação escolar da FCL/UNESP. Doxa: Revista Paulista de Psicologia e Educação, Araraquara: UNESP/FCLAR – Laboratório Editorial, v.13, p.75-86, 2009.
FERREIRA, J. R.; BUENO, J. G. S. Os 20 anos do GT Educação Especial: gênese, trajetória e consolidação. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, ABPEE, v. 17, p.143-170, 2011.
FREITAS, S. N. Considerações acerca da produção de artigos científicos em educação especial: uma análise da Revista Educação Especial CE/UFSM. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; HAYASHI, M. C. P. I. Temas em educação especial: conhecimentos para fundamentar a prática. Araraquara: Junqueira & Marin; Brasília: CAPES-PROESP, 2008. p.56-72.
GATTI, B.; ANDRÉ, M. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: WELLER, W.; PFAFF, N. Metodologias da pesquisa qualitativa em educação. 3.ed. Petrópolis: Vozes, 2013. p.29-38.
LIMA, P. G. Tendências paradigmáticas na pesquisa educacional. 2001, 302 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2001.
MANZINI, E. J. et al. Análise de dissertações e teses em educação especial produzidas no Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP – Marília (1993 – 2004). Revista de Educação Especial, Santa Maria, n. 28, p.341-359, 2006.
MANZINI, J. E. Que tipo de conhecimento as pesquisas de pós-graduação têm fornecido sobre inclusão? In: JESUS, D. M. et al. (Org.). Inclusão, práticas pedagógicas e trajetória de pesquisa. Porto Alegre: Mediação, 2007. p.76-186.
MOREIRA, M. H. B. Educação Especial e Educação: Percepções sobre a formação docente em nível de Pós-Graduação - EaD - no Brasil e em Portugal. 2012, 350 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2012. Disponível em: http://wwws.fclar.unesp.br/agenda-pos/educacao_escolar/2603.pdf. Acesso em: 14 set. 2015.
MOREIRA, M. H. B.; DALL’ACQUA, M. J. C.; MIRANDA, G. M. L. F. de. Especialização docente em educação especial e EaD: qual a relação estabelecida? In: DALL’ACQUA, M. J. C. (Org.). Tópicos em educação especial e inclusiva: formação, pesquisa, escolarização e famílias. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p.129-156.
NUNES, L. R. O. P.; FERREIRA, J. R.; MENDES, E. G. A produção discente da pós-graduação em educação e psicologia sobre o indivíduo com necessidades educacionais especiais. In: MENDES, E. G.; ALMEIDA, M. A.; WILLIAMS, L. C. de A. (Orgs.). Temas em educação especial: avanços recentes. São Carlos: EDUFSCar, 2004. p.29-36.
ORLANDO, R. M.; CAIADO, K. R. M. Educação especial na ANPEd: balanço da produção no GT15 (2000-2012). In: DALL’ACQUA, M. J. C. (Org.). Tópicos em educação especial e inclusiva: formação, pesquisa, escolarização e famílias. Jundiaí: Paco Editorial, 2014. p.109-127.
SKRTIC, T. M. A injustiça institucionalizada: construção e uso da deficiência na escola. In: BUENO, J. G. S.; MUNAKATA, K.; CHIOZZINI, D. F. (Org.). A escola como objeto de estudo: escola, desigualdades e diversidades. Araraquara: Junqueira & Marin, 2014. p. 173-210.
TOMAINO, G. C. Do ensino especializado à educação de jovens e adultos: análise das trajetórias escolares na perspectiva dos alunos, familiares e professores. 2009, 152 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2009. Disponível em: http://wwws.fclar.unesp.br/agenda-pos/educacao_escolar/1845.pdf. Acesso em: 14 set. 2015.
TREMBLAY, M. A. Prefácio: Reflexões sobre uma trajetória pessoal da diversidade dos objetos de pesquisa. In: POUPART, J. et al. (Org.). A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Editora Vozes, 2010. p. 9-30.