National panorama of administration´s conditions at elementary school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v22i3.11728

Keywords:

Educational administration conditions, Elementary school, Democratic administration, Educational policies

Abstract

The objective of this study is to describe the methodology of construction and analyze the results of the Administration Conditions Index (ICG), one of the three indicators of the Education Quality Index (ICQ), fostered by information from the context questionnaires of Brazilian National Evaluation. High interstate inequality was evidenced, characterizing a scenario away from the effectiveness of the democratic administration instruments analyzed by the ICG: strategies of director's provision, existence and effectiveness of School Boards and the form of Political Pedagogical Project construction, as well as in all municipal education systems within each state.

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Author Biographies

Ângelo Ricardo de Souza, Universidade Federal do Paraná

Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba-PR. Professor Associado do Núcleo de Políticas Educacionais (NuPE) e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE).

Marcus Quintanilha da Silva, Universidade Federal do Paraná

Doutorando em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (2017). Possui graduação em Matemática pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2011) e graduação em Pedagogia pelo Centro Universitário Claretiano de Batatais (2016) . Pesquisa condições de qualidade das escolas brasileiras, financiamento e gestão da educação. Atualmente, é docente de educação básica na Prefeitura Municipal de Curitiba. 

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Published

01/12/2018

How to Cite

DE SOUZA, Ângelo R.; DA SILVA, M. Q. National panorama of administration´s conditions at elementary school. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 939–960, 2018. DOI: 10.22633/rpge.v22i3.11728. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/11728. Acesso em: 18 jul. 2024.

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