Curricular innovation in college education: challenges and possibilities
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v23iesp.1.13015Keywords:
University, Curriculum innovation, University Extension.Abstract
We conceive the university extension experiences relevant for pedagogical innovation in the formative processes in the university, because in them there are possibilities of intercultural dialogues between communities that struggle for recognition and inclusion. We understand that for pedagogical innovation it is necessary curricular innovation. (Campani, Silva and Parente, 2018). Based on the studies of Santos (2008), Bondia (2002), Popkewitz (2001), Hall (2006) we define curricular innovation as a reinventive intercultural experience sustained by a socially constructed epistemology embodied by an inclusive curriculum. In this article, we aim to analyze the contribution of the University Extension Program, the Incubator of Economic Solidarity Projects - IEES, for the process of curricular innovation of the State University Vale do Acaraú. This Program aims to empower communities to undertake and work in the solidarity economy. In analyzing the teachers' statements about their experiences of extension in the Program under study, we identified that, in creating differentiated ways of knowing and relating to knowledge in processes of interculturalities and inclusion, they intend to break with the scientific regularities, thus enhancing curricular innovation.Downloads
References
BALL, S. J. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem fronteiras, Porto Alegre, v. 1 n. 2 p.99-116,jul./dez,2001.
BONDIA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação. n.19, p.20-28, jan/fev/mar/abr, 2002 . Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n19/n19a02.pdf
BRASIL. Plano Nacional de Educação 2014-2024 [recurso eletrônico] : Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília : Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
CAMPANI, A.; SILVA,R.; PARENTE, P. Inovação pedagógica na universidade .Revista Educação e Fronteiras On-Line, Dourados/MS, v.8, n.22, p.18-34, jan./abr. 2018.
CONNELL, R. W. Justiça, conhecimento e currículo na educação contemporânea. In: Luiz H. da Silva e José C. de Azevedo (Orgs). Reestruturação curricular: teoria e prática no cotidiano da escola. Petrópolis: Vozes, 1995, p.11-35.
GIROUX, A. Henry, SIMON, Roger. Cultura popular e pedagogia crítica: a vida cotidiana como base para o conhecimento. In: SILVA, T. T., MOREIRA, A. F. B. (Org.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo : Cortez, 1994. p. 93-124.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução Tomás Tadeu da Silva, Guacira Lopes Louro. 11. ed. , Rio de Janeiro: DP&A, 2006.
MASETTO, Marcos Tarciso. Revista e-curriculum, São Paulo, v.7 n.2 AGOSTO 2011 http://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum
POPKEWITZ, T. Reforma educacional: uma política sociológica poder e conhecimento em educação. Porto Alegre: Artes Médicas.1997.
SANTOS, B. S. Uma introdução a ciências pós moderna, Graal, 1993.
SANTOS, B. S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2000.
SANTOS, B. S. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez 1996
SANTOS, B.S & FILHO, N. A. A universidade no século XXI: para uma universidade nova. Coimbra: Almedina Editora, 2008.
SILVA, M. S.S. A extensão universitária dos territórios: um estudo de caso na Universidade Estadual Vale do Acaraú. Dissertação (Mestrado em geografia) – Universidade Estadual Vale do Acaraú. 2019.