Continuing education of teachers: technical rationality versus professional development

Authors

  • Rayane Regina Scheidt Gasparelo Universidade Estadual de Campinas/SP.
  • Marisa Schneckenberg Universidade Estadual do Centro Oeste/I

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10185

Keywords:

Continued education. Training teachers. Professional development.

Abstract

This test emerged from theoretical reflections, with the aim of highlighting the main debates conceptual and methodological to the proposition of continuous education of teachers in recent years. Pérez-Gómez (1995) noted that teacher training is determined by the design of school, teaching and curriculum used throughout history, and that there are two basic conceptions in the form of designing educational interventions, and specifically the activity of teachers as a professional education, responsible for the nature and quality of daily educational in the classroom and in school, they are: the teacher as a technical-specialist or the teacher as reflective practice that examines and discusses its own action. Therefore, the technical perspective and the perspective of professional development are the cornerstones that mark the field of discussion about continued education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rayane Regina Scheidt Gasparelo, Universidade Estadual de Campinas/SP.

Doutoranda em Educação - LAGE (laboratório de Gestão Educacional)/UNICAMP.

Marisa Schneckenberg, Universidade Estadual do Centro Oeste/I

Doutora em Educação. Docente do Curso de Pedagogia e do Programa de Pós-Graduação em Educação - UNICENTRO/Pr. Orientadora na linha de Pesquisa: Políticas Educacionais, história e organização da educação – PPGE/UNICENTRO.

References

ALVARADO-PRADA, L. E.; FREITAS, T. C.; FREITAS, C. A. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 10, n. 30, p. 367-387, maio/ago. 2010.

BALL, S. J. Profissionalismo, gerencialismo e performatividade. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 126, p. 539-564, set./dez. 2005.

BOURDIEU, P. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, A. (Orgs). Pierre Bourdieu: escritos e educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 26 jun. 2014.

CAMPOS, R. F. Do Professor reflexivo ao professor competente: os caminhos da reforma no Brasil. In: MORAES, M. C.; PACHECO, J. A.; EVANGELISTA, M. O. (Orgs.). Formação de professores: perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Porto Editora, 2003.

FLORES, M. A. Dilemas e desafios na formação de professores. In: MORAES, M. C.; PACHECO, J. A.; EVANGELISTA, M. O. (Orgs.). Formação de professores: perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Porto Editora, 2003.

GARCÍA, C. M. Formação de professores para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999.

GARCÍA, C. M. A formação de professores: novas perspectivas baseadas na investigação sobre o pensamento do professor. In: NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1995.

IMBERNÓN, F Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez, 2009.

LIBÂNEO, J. C.; OLIVEIRA, J. F. de; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

LIBÂNEO, J. C. Pedagogia e pedagogos, pra quê? São Paulo: Cortez, 1998.

MORGADO, J. C. Identidade e profissionalidade docente: sentidos (im)possibilidades. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 19, n. 73, p. 793-812, out./dez. 2011.

NADAL, B. G. Gestão e formação contínua: práticas articuladas da gestão escolar. Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 3, n. 3, p. 15-28, nov. 2007.

NÓVOA, A. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e a sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

PÉREZ-GÓMEZ, A. O Pensamento prático do professor: a formação do professor como profissional reflexivo. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os rofessores e sua formação. 2. ed. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2008.

SHIROMA, E. O. O eufemismo da profissionalização. In: MORAES, M. C. M. (Org.). Iluminismo às avessas: produção de conhecimento e políticas de formação docente. Rio de Janeiro: DP&A, 2003.

SILVA, J. da C. M. Formação continuada dos professores: visando a própria experiência para uma nova perspectiva. Revista Iberoamericana de Educación, v. 3, n. 55, p. 01-11, 15 abr. 2011.

SILVA, J. N. A Formação contínua de professores: contradições de um modelo. In: MORAES, M. C.; PACHECO, J. A.; EVANGELISTA, M. O. (Orgs.). Formação de professores: perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Porto Editora, 2003.

SCHÖN, D. A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. In: NÓVOA, A. (Coord.). Os professores e sua formação. 2. ed. Lisboa. Dom Quixote, 1995. p.77-92.

SOUZA, A. R. Reformas educacionais: descentralização, gestão e autonomia escolar. Educar, Curitiba, n. 22, p. 17- 49, 2003.

VAILLANT, D.; MARCELO, C. Ensinando a ensinar: as quatro etapas de uma aprendizagem. Curitiba: Ed. UTFPR, 2012.

Published

01/11/2017

How to Cite

GASPARELO, R. R. S.; SCHNECKENBERG, M. Continuing education of teachers: technical rationality versus professional development. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 1119–1134, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10185. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10185. Acesso em: 31 aug. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.