State, social policies and critical historical pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v25i2.15327Keywords:
Education, Public school, Criticism against capitalismAbstract
The article aims to reflect and intervene in the debate about the possibilities for socialists to act within the public school of capitalist society with a critical but propositional perspective. To do so, it reflects on the class character of the State and, by extension, its public policies, the historical nature of education, as well as its specifically human character, and, finally, the contradictory character of the public school in capitalist society, which, at the same time that it reproduces bourgeois ideology, enunciates the universalization of education and the socialization of knowledge. The result of such reflection is a position in favor of pedagogical intervention inside the public school in defense of the teaching of the most developed knowledge, of an omnilateral human formation that is the result of the rupture with the alienation of individuals and society, and of the affirmation of the need to overcome capitalism and build socialism. Such positions refer back to Critical Historical Pedagogy.
Downloads
References
CASCAVEL. Secretaria Municipal de Educação. Currículo para Rede pública municipal de ensino de Cascavel. Cascavel, PR: Ed. Progressiva, 2008.
DEITOS, R. A. O liberalismo social-democrata e a reforma do Estado brasileiro (1995-2002). Perspectiva, Florianópolis (SC), v. 30, n. 1, p. 199-229, jan./abr. 2012.
DEITOS, R. A. Políticas públicas e educação: aspectos teórico-ideológicos e socioeconômicos. Acta Scientiarum. Education, Maringá (PR), v. 32, n. 2, p. 209-218, 2010.
DUARTE, N. Luta de classes, educação e revolução. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador (BA), v. 3, n. 1, p. 128-138; fev. 2011.
DUARTE, R. C. Gestão escolar e teorias pedagógicas no contexto da sociedade do capital: contribuições da pedagogia histórico – crítica. 2020. 189 f. Tese (Doutorado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, SP, 2020.
DUARTE, R. C.; DERISSO, J. L. A reforma neoliberal do ensino médio e a gradual descaracterização da escola. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador (BA), v. 9, n. 2, p. 132-141, ago. 2017.
MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). São Paulo, SP: Boitempo, 2007.
MARX, K.; ENGELS, F. Manifesto comunista. Trad. Álvaro Pina. São Paulo, SP: Boitempo, 2014.
SAVIANI, D. Educação socialista, pedagogia histórico-crítica e os desafios de uma sociedade de classes. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (org.). Marxismo e educação: debates contemporâneos. Campinas, SP: Autores Associados, 2005. p. 223-274.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 42. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2012.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
SAVIANI, D. Sobre a natureza e especificidade da educação. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador (BA), v. 7, n. 1, p. 286-293, jun. 2015.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2019. (Coleção memória da educação)
SHIROMA, E. O.; MORAIS, M. C. M.; EVANGELISTA, O. Política educacional. 3. ed. Rio de Janeiro, RJ: DP&A, 2004.
XAVIER, E. S. P.; DEITOS, R. A. Estado e política educacional no Brasil. In: DEITOS, R. A.; RODRIGUES, R. M. (org.). Estado, desenvolvimento, democracia e políticas sociais. Cascavel, PR: EDUNIOESTE, 2006. p. 67-88.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.