Reference curriculum of the state education network of Goiás and national curricular policies

Historical context, developments and implications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.16460

Keywords:

Políticas educacionais, Diretrizes curriculares, Educação

Abstract

Based on a bibliographic and documentary study, the aim of this article is to understand the implications of the National Curriculum Policies of the 1990s for the organization of the Curriculum Guidelines for Elementary and High School in the State of Goiás, as well as the consequences of these policies until the implementation of the National Common Curricular Base (BNCC). The results showed that, even before and after the implementation of the Curricular Guidelines for Elementary and High Schools in Goiás, the hegemonic class, holder of the means of production, controls the paths of national education, governed by the rhythm of capital. In this way, opposing hegemonic policies is to continue in the political, social and educational struggle that envisages pedagogical and curricular theories that guarantee individuals' access to knowledge historically developed by humanity, overcoming the immediate and limited vision of reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Giselle Ferreira Alves Guimarães, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia – GO – Brasil

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação. Docente da Secretaria do Estado de Educação de Goiás (SEDUC).

Michele Silva Sacardo, Universidade Federal de Jataí (UFJ), Jataí – GO – Brasil

Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Educação (UFSCAR).

References

APPLE, M. W. Ideologia e Currículo. Tradução Vinícius Figueira. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BRASIL. Ministério da Administração Federal e Reforma do Estado. Plano Diretor da Reforma do Aparelho do Estado. Brasília: Presidente da República. 1995. Disponível em: http://www.biblioteca.presidencia.gov.br/publicacoes-oficiais/catalogo/fhc/plano-diretor-da-reforma-do-aparelho-do-estado-1995.pdf. Acesso em: 2 mar. 2018.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 23 dez. 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: introdução aos parâmetros curriculares nacionais / Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC, 2000.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil, Ensino Fundamental e Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/a-base. Acesso em: 12 fev. 2019.

BRITO, R. D. S. A crítica de Marx ao conceito de cidadania. Revista da Faculdade de Direito da UFRGS, Porto Alegre, v. 39, v. esp., p. 129-140, dez. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/revfacdir/article/view/84654/51647. Acesso em: 12 abr. 2019.

FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação e sociedade, v. 24, n. 82, p. 93-130, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/%0D/es/v24n82/a05v24n82.pdf. Acesso em: 14 abr. 2019.

GANDIN, L. A.; LIMA, I. G. A perspectiva de Michael Apple para os estudos das políticas educacionais. Educação e Pesquisa, v. 42, n. 3, p. 651-664, 2016. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/298/29847323005.pdf. Acesso em: 12 abr. 2018.

GOIÁS, SEDUC/SEM. Reorientação Curricular do 1º ao 9º ano. Currículo em Debate 1, 2009a.

GOIÁS, SEDUC/SEM. Reorientação Curricular do 1º ao 9º ano. Currículo em Debate 2, 2009b.

GOIÁS, SEDUC/SEM. Reorientação Curricular do 1º ao 9º ano. Currículo em Debate 3, 2009c.

GOIÁS, SEDUC/SEM. Reorientação Curricular do 1º ao 9º ano. Currículo em Debate 4, 2009d.

GOIÁS, SEDUC/SEM. Reorientação Curricular do 1º ao 9º ano. Currículo em Debate 5, 2009e.

GOIÁS, SEDUC/SEM. Reorientação Curricular do 1º ao 9º ano. Currículo em Debate 6, 2009f.

GOIÁS, SEDUC/SEM. Reorientação Curricular do 1º ao 9º ano. Currículo em Debate 7, 2009g

GOIÁS, SEDUC/SEM. Diretrizes Operacionais da Rede Pública Estadual de Ensino de Goiás 2009/2010, 2009h.

GOIÁS, SEDUC/SEM. Currículo Referência da Rede Estadual de Educação de Goiás, 2012.

LIBANEO, J. C. O dualismo perverso da escola pública brasileira: escola do conhecimento para os ricos, escola do acolhimento social para os pobres. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 38, n. 1, p. 13-28, mar. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v38n1/aop323. Acesso em: 12 abr. 2018.

LIMA, A. B.; SANTIAGO, S. H. M. Reforma do Estado e controle avaliativo. In: LIMA, A. B. (Org.) Estado e o controle social no Brasil. Uberlândia: EDUFU, 2011. p. 37-60.

MANCEBO, D. Políticas para a educação superior e cultura universitária: o exercício da solidão no ideário neoliberal. Revista Internacional de Estudos Políticos, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 463-480, 1999. Disponível em: http://www.anped11.uerj.br/21/MANCEBO.htm. Acesso em: 15 jan. 2019.

MÁRKUS, G. A teoria do conhecimento no jovem Marx. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1974.

MARX, K. 1818-1883. A questão judaica. Karl Marx. Tradutor: Silvio Donizete Chagas. 5. ed. São Paulo: Centauro, 2005.

MARX, K. Contribuição à crítica da economia política. Tradução e introdução: Florestan Fernandes. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008

MARX, K.; ENGELS, F. A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã e seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stiner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas (1845-1846). São Paulo: Boitempo, 2007.

MELNIK, S.; TAMM, S. Leituras Liberais sobre Educação. Brussels, Belgium: FNFF, 2014.

ORSO, P. J. Neoliberalismo: equívocos e consequências. In: LOMBARDI, J. C.; SANFELICE, J. L. (org.). Liberalismo e educação em debate. Campinas, SP: Autores Associados, Histedbr, 2007 – (Coleção Educação contemporânea).

ORSO, P. J. As possibilidades e limites da educação na sociedade de classes. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS HISTÓRIA, SOCIEDADE E EDUCAÇÃO NO BRASIL,9., 2012. João pessoa. Anais [...]. João pessoa: Universidade Federal da Paraíba, 2012. p. 3840-3854. Disponível em: https://histedbrnovo.fe.unicamp.br/pf-histedbr/seminario/seminario9/PDFs/6.10.pdf. Acesso em: 23 maio 2018.

PETRAS, J.; VELTMEYER, H. Brasil de Cardoso: a desapropriação do país. Tradução: Jaime A. Clasen. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

SACARDO, M. S. Estudo bibliométrico e epistemológico da produção científica em Educação Física na Região Centro-Oeste do Brasil. 2013. 255f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2012. Disponível em: https://repositorio.ufscar.br/bitstream/handle/ufscar/2288/4778.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 abr. 2018.

SANTOS, H. K. R.; SACARDO M. S. A política de formação de professores: o estado da arte sobre o Pibid na Pós-Graduação em Educação. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 22, n. 3, p. 1168-1181, set./dez., 2018. E-ISSN:1519-9029. DOI:10.22633/rpge.v22i3.11404

SAVIANI, D. A lei da educação: LDB: trajetória, limites e perspectivas. 13. ed. rev. atual. e ampl. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.

SAVIANI, D.; DUARTE, N. A formação humana na perspectiva histórico-ontológica. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 45, p. 422-433, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v15n45/02. Acesso em: 13 jul. 2018.

Published

31/03/2022

How to Cite

GUIMARÃES, G. F. A.; SACARDO, M. S. Reference curriculum of the state education network of Goiás and national curricular policies: Historical context, developments and implications. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. 00, p. e022008, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26i00.16460. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16460. Acesso em: 24 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.