The implementation of a coexistence program for schools

Bases and challenges from top to bottom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v26iesp.3.16951

Keywords:

Ética, Escola, Juventude, Políticas públicas

Abstract

Dealing with the issue of coexistence problems at school, already present before the pandemic and boosted by it, seems to be one of the most outstanding discussions to achieve educational goals as desired as the formation of autonomous and ethical people. In this sense, this theoretical article aims to briefly present the description of the implementation of a Coexistence Program in the public education network of São Paulo, its difficulties and learning for those who still hope to implement, in Brazil, the construction of public policies that guarantee the theme of coexistence as a condition for Brazilian education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luciene Regina Paulino Tognetta, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara-SP – Brasil

Professora do Departamento de Psicologia da Educação (FCLAr/UNESP). Doutorado em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano.

Maria de Fátima Barbosa Abdalla, Universidade Católica de Santos (UNISANTOS), Santos – SP – Brasil

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Educação.

References

ABDALLA, M. F. B. O senso prático de ser e estar na profissão. São Paulo: Cortez, 2006.

ABDALLA, M. F. B. Relações de incerteza e exclusão: É possível pensar em estratégias para a educação em tempos de pandemia? Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 24, p. 1-10, e-15972.048, 2021. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/olhardeprofessor/article/view/15972/209209214306. Acesso em: 22 out. 2021.

ALTET, M. Análise das práticas dos professores e das situações pedagógicas. Porto: Porto Editora, 2000.

ARROYO, M. Vidas ameaçadas: Exigências-respostas éticas da educação e da docência. Petrópolis: Vozes, 2019.

AVILÉS MARTÍNEZ, J. M. Bullying: Intimidación y maltrato entre el alumnado. Bilbao: Stee-Eilas, 2003.

BOURDIEU, P. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Tradução: Mariza Corrêa. Campinas: Papirus Editora, 1997.

CANÁRIO, R. Centros de Formação das Associações de Escola: Que futuro? In: AMIGUINHO; A.; CANÁRIO, R. (org.). Escolas e Mudanças: O papel dos Centros de Formação. Lisboa: Educa, 1994.

CASASSUS, J. A reforma educacional na América Latina no contexto de globalização. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 7-28, nov. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/G84F35T35zrRSv9drSJc6Dz/?format=html. Acesso em: 12 jun. 2021

CHILE. Política Nacional de Convivência Escolar. Chile: Ministerio de Educación, 2019. Disponível em: https://convivenciaparaciudadania.mineduc.cl/wp-content/uploads/2019/04/Politica-Nacional-de-Convivencia-Escolar.pdf. Acesso em: 14 mar. 2021.

COLÔMBIA. Guía Pedagógica para la Convivencia Escolar. Bogotá, D.C.: Ministerio da Educación Nacional, 2014. Disponível em: https://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/Guia%20No.%2049.pdf. Acesso em: 12 abr. 2021.

DEBARBIEUX, E. A violência na escola francesa: 30 anos de construção social do objeto (1976-1997). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 27, n. 1, p. 163-193, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/hvTPxbVrdZxqksQBvsbXN5h/?lang=pt. Acesso em: 14 set. 2021.

DEBARBIEUX, E. Violência na escola: Um desafio mundial? Lisboa: Instituto Piaget, 2007.

DELORS, J. “Os 4 pilares da Educação” de Jacques Delors. Brasília, DF: MEC; UNESCO, 2003

DÍAZ-AGUADO, M. J. Da violência escolar à cooperação na sala de aula. Americana, SP: Adonis, 2015.

DOURADO, L. F.; SIQUEIRA, R. M. Trabalho e formação de professores/as: Retrocessos e perdas em tempos de pandemia. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 14, n. 39, p. 842-857, set./dez. 2020. Disponível em: htttp://retratosdaescola.ennuvens.com.br/rde. Acesso em: 07 maio 2020.

DUBET, F. Quando o sociólogo quer saber o que é ser professor. Revista Brasileira de Educação, n. 5-6, p. 222-231, 1997. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-24781997000200018&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 11 dez. 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

JARES, X. R. Educacion y conflicto: Guia de educacion para la convivencia. Madrid: Popular, 2001.

JARES, X. R. Pedagogia da Convivência. São Paulo: Palas Athena, 2008.

LA RUSSO, M.; SELMAN, R. Early adolescente health risk behavior, conflict resolution strategies and school climate. Journal of Applied Developmental Psychology, v. 32, n. 6, p. 354-362, 2011. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0193397311000712?via%3Dihub. Acesso em: 15 mar. 2021.

LAHR, T. B. S.; TOGNETTA, L. R. P. Proteção e bem-estar na escola: um emaranhado de nós para desatar em contextos pós-pandêmicos. Tópicos Educacionais, v. 27, n. 1, p. 62-78, jun. 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/view/250506. Acesso em: 08 fev. 2022.

OLWEUS, D. Bullying at school. What we know and what we can do. Blackwell: Oxford and Cambridge, 1993.

RETUERT ROE, G.; CASTRO, P. J. Teorías subjetivas de profesores acerca de su rol en la construcción de la convivencia escolar. Polis, Santiago, v. 16, n. 46, p. 321-345, abr. 2017. Disponível em: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-65682017000100321&lng=es&nrm=iso Acesso em: 20 jul. 2021.

RODRIGUES, A.; ESTEVES, M. A análise de necessidades na formação de professores. Porto: Porto Editora, 1993.

SANTOS, B. S. A gramática do tempo: Para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, N. C. P. A descrição da construção coletiva do Programa Antibullying em uma rede de ensino: Para que a convivência ética seja valor. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2021. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/213976/santos_ncp_me_arafcl.pdf?sequence=7&isAllowed=y. Acesso em: 09 jan. 2022.

TOGNETTA, L. R. P. A construção da solidariedade e a educação do sentimento na escola: Uma proposta de trabalho com as virtudes numa visão construtivista. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2003.

TOGNETTA, L. R. P. Violência na escola x violência da escola. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO DA PUCPR–EDUCERE, 8.; CONGRESSO IBERO–AMERICANO SOBRE VIOLÊNCIAS NAS ESCOLAS–CIAVE, 3., 2008, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2008.

TOGNETTA, L. R. P. Quando a preocupação é compartilhada: Intervenções aos casos de bullying. Americana, SP: Editora Adonis, 2020.

TOGNETTA, L. R. P. (coord.). A convivência como valor nas escolas públicas: Implantação de um Sistema de Apoio entre Iguais. São Paulo: FCC; FIS, 2022. Disponível em: https://www.itausocial.org.br/wp-content/uploads/2022/05/pesquisa-itau-social-anos-finais-451.pdf. Acesso em: jan. 2022.

TOGNETTA, L. R. P.; VINHA, T. P. Até quando? Bullying na escola que prega a inclusão social. Educação (UFSM), v. 35, n. 3, p. 449-464, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/2354. Acesso em: 10 fev. 2021.

TOGNETTA, L. R. P; VINHA, T. P. É possível superar a violência na escola? Campinas, SP: Editora do Brasil, 2012.

TOGNETTA, L. R. P.; FODRA, S. BONI, L. G. Os grandes ataques em escolas: O que sabemos? In: TOGNETTA, L. R. (org.). Bullying e convivência em tempos de escolas sem paredes. Americana: Editora Adonis, 2020.

TWEMLOW, S. W. et al. A School climate intervention that reduces bullying by a focus on the bystander audience rather than the bully and victim. In: JIMERSON, S. R.; SWEARER, S. M.; ESPELAGE, D. L. (eds.). Handbook of bullying in schools: An international perspective. London: Routledge, 2009.

URUÑELA, P. M. N. Trabajar la convivencia en los centros educativos. Aula de innovación educativa, n. 221, p. 36-40, 2013. Disponível em: https://www.grao.com/es/producto/trabajar-la-convivencia-en-los-centros-educativos. Acesso em: 14 maio. 2021

URUÑUELA, P. Por qué debemos trabajar la convivencia en los centros educativos?. In: ABAD, J. (coord.). Aprender a convivir, aprender a transformar. Bracelona: Graó, 2017.

VILLALBA, J. La convivencia escolar en positivo. Revista Educación y Humanismo, v. 18, n. 30, p. 92-106, 2016. Disponível em: http://revistas.unisimon.edu.co/index.php/educacion/article/view/2379/2271. Acesso em: 07 nov. 2021.

VINHA, T. P.; NUNES, C. A. A. O desafio da convivência: Ao tratar da mesma forma indisciplina e violência, escola perde oportunidade de agir de forma reflexiva e transformadora. Cadernos Globo, Rio de Janeiro, v. 14, p. 70-79, nov. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/330703049_O_desafio_da_convivencia_Ao_tratar_da_mesma_forma_indisciplina_e_violencia_escola_perde_oportunidade_de_agir_de_forma_reflexiva_e_transformadora. Acesso em: 12 jun. 2021.

VINHA, T. P.; NUNES, C. A. A. As agressões do aluno ao professor: Cenários e possibilidades de intervenção na escola. Educação Unisinos, v. 24, p. 1-13, 2020. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/edu.2020.241.33. Acesso em: 11 mar. 2019.

VIVALDI, F. M. C. A função social da escola: A implantação de um projeto institucional para a convivência ética. 2020. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP, 2020. Disponível em: https://bv.fapesp.br/pt/publicacao/186601/a-funcao-social-da-escola-a-implantacao-de-um-projeto-insti/. Acesso em: 05 dez. 2020.

Published

01/07/2022

How to Cite

PAULINO TOGNETTA, L. R. .; BARBOSA ABDALLA, M. de F. . The implementation of a coexistence program for schools: Bases and challenges from top to bottom. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 26, n. esp.3, p. e022091, 2022. DOI: 10.22633/rpge.v26iesp.3.16951. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16951. Acesso em: 27 jul. 2024.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.