The concept of public policy and educational policy

Debates beyond legislation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v27i00.18141

Keywords:

Public policy, Educational policies, State

Abstract

This article proposes to undertake a brief reflection on the implementation of public policies, drawing a parallel between how they are established as instruments for organizing the public structure and their repercussions that influence society and its organization. Frey (2000), Sarmento (2012), Lascoumes and Galès (2012), and Mainardes, Ferreira, and Tello (2011) were used to substantiate the discussion. It is, therefore, a qualitative bibliographical study. Thus, the present study sought to highlight that public policy and educational policy are instruments of the State that should contribute to society, qualifying the practices of public bodies and making them more accessible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Celso Francisco do Ó, Universidade Estadual Paulista

Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar.

Caio Vinicius dos Santos, Universidade Estadual Paulista

Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar.

Carla Cristina Biazi Lorenzi, Universidade Estadual Paulista

Discente do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar.

References

BALL, S. J.; MAINARDES, J. (org.). Políticas Educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. Cap. 3, p. 78-99.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: MEC, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 maio 2020.

BRASIL. Câmara dos Deputados. Projeto de Lei PL 1.641/2003. Altera dispositivos do art. 36 da Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 2003a. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=127294. Acesso em 12 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro--Brasileira”, e dá outras providências. Brasília, DF: MEC, 10 jan. 2003b. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 20 maio 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 11.645/2008, de 10 de março de 2008. Altera a lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”. Brasília, DF: MEC, 11 mar. 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 20 maio 2020.

FREY, K. Políticas Públicas: um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil: Um debate conceitual e reflexões referentes à prática da análise de políticas públicas no Brasil. Planejamento e Políticas Públicas: PPP, Brasília, n. 21, p. 211-259, jun. 2000. Semestral. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/ppp/index.php/PPP/article/view/89/158. Acesso em: 20 maio 2020.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. A. Técnicas de Pesquisa: Pesquisa, planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa elaboração, análise e interpretação de dados. São Paulo, SP: Atlas, 1999.

LASCOUMES, P.; GALÈS, P. L. As políticas públicas a partir do topo do Estado. In: LASCOUMES, P.; GALÈS, P. L. Sociologia da ação pública. Maceió: Edufal, 2012. Cap. 3, p. 101-133

LASSWELL, H. The policy orientation. In: LERNER, D.; LASSWELL, H. The policy sciences: recent developments in scope and method. Stanford, CA: Stanford University Press, 1951. p. 3-15.

MAINARDES, J.; FERREIRA, M. dos S.; TELLO, C. Análise de políticas: fundamentos e principais debates teóricos-metodológicos. In: BALL, S. J.; MAINARDES, J. (org.). Políticas Educacionais: questões e dilemas. questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011. Cap. 6, p. 143-172.

SARANDY, F. M. S. Reflexões acerca do sentido da sociologia no Ensino Médio: Desenvolver a perspectiva sociológica: objetivo fundamental da disciplina no Ensino Médio. Espaço Acadêmico, Maringá, out. 2001. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/praxis/481/05sofia.pdf?sequence=1. Acesso em: 03 ago. 2019.

SARMENTO, G. Estudo introdutório: Políticas públicas como instrumento para a efetividade dos direitos sociais. In: LASCOUMES, P.; GALÈS, P. L. Sociologia da ação pública. Maceió: Edufal, 2012. p. 9-30.

SAVIANI, D. Introdução. In: SAVIANI, D. Da nova LDB ao Fundeb: por uma outra política educacional, por uma outra política educacional. 6. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007. p. 1-8.

SOUZA, C. Políticas públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, [S. l.], p. 20-45, 2006.

WEBER, M. Economia e sociedade. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília, 2004. v. 2.

Published

28/12/2023

How to Cite

Ó, C. F. do; SANTOS, C. V. dos; LORENZI, C. C. B. The concept of public policy and educational policy: Debates beyond legislation. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 27, n. 00, p. e023071, 2023. DOI: 10.22633/rpge.v27i00.18141. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/18141. Acesso em: 11 may. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.