Thoughts on educational policies, BNCC and teacher education
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v25i1.13628Keywords:
Educational policies, Teacher education, Teaching-learningAbstract
This article deals with a discussion about language teaching policies in the contemporary setting for a reflection on the education of the teacher of the Letters area. It is based on linguistic theories and educational policies, as well as on studies on language teaching in Brazil, which reflect directly on the teaching-learning process and was constituted throughout the historical process of Brazilian education. Its objectives are to present the contemporary scenario of language teaching; and describe the political-educational discourses of teaching and teacher education. The methodology is that of a descriptive research, of qualitative approach, on linguistic theories and the curricular guidelines for the Course of Letters, for a reflection on the contemporary linguistic practices and the educational policies of education and the teaching of languages.
Downloads
References
BAGNO, M. Curso de Letras? Pra quê? Revista Língua Portuguesa, Conhecimento Prático, n. 40, p. 16-23, abr. 2013. Disponível em: https://forumms.wordpress.com/2013/02/13/curso-de-letras-pra-que-marcos-bagno/. Acesso em: 16 nov. 2018.
BAGNO, M.; RANGEL, E. O. tarefas da educação linguística no Brasil. Revista de Linguística Aplicada, v. 5, n. 1, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v5n1/04.pdf. Acesso em: 18 out. 2018.
BAUMAN, Z. Capitalismo parasitário. Trad. De Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Zahar, 2010.
BRASIL. Secretaria da Educação Nacional. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Nº 9394. Brasília: Ministério da Educação, 20 dez. 1996. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf. Acesso em: 22 set. 2018.
BRASIL. Secretaria da Educação Básica. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN). Brasília: MEC, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf. Acesso em: 12 set. 2018.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES Nº 492. Diretrizes Curriculares Nacionais dos cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Brasília: CNE, 3 abr. 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES0492.pdf. Acesso em: 23 nov. 2018.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES n. 1363/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Filosofia, História, Geografia, Serviço Social, Comunicação Social, Ciências Sociais, Letras, Biblioteconomia, Arquivologia e Museologia. Brasília: CNE, 29 jan. 2002. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/2001/pces1363_01.pdf. Acesso em: 11 nov. 2018.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES Nº 1. Brasília: CNE, 18 fev. 2002a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf. Acesso em: 12 mar. 2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES Nº 2. Brasília: CNE, 19 fev. 2002b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CP022002.pdf. Acesso em: 21 mar. 2019.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Câmara da Educação Superior. Resolução CNE/CES Nº18. Brasília: CNE, 9 abr. 2002c. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES182002.pdf. Acesso em: 15 nov. 2018.
BRASIL. Secretaria da Educação Básica. Orientações Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília: MEC, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_01_internet.pdf. Acesso em: 22 out. 2018.
BRASIL. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 14 de dezembro de 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 10 fev. 2019.
CAVALCANTI, J. R. As faces de uma polêmica: o episódio do livro didático Por uma vida melhor. DELTA: Documentação de Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, v. 29, n. esp., p. 485-501. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-44502013000300007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 14 set. 2018.
FABRICIO, B. F. Linguística Aplicada como espaço de desaprendizagem – redescrições em curso. In: MOITA LOPEZ, L. P. (org.). Por uma linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola Editora, 2006. p. 45-63.
GERALDI, J. W. Correlações entre as situações políticas e as preocupações com a Língua Portuguesa. In: CINTRA, A. M. M. Ensino de Língua Portuguesa: reflexão e ação. São Paulo: EDUC, 2008.
MAINGUENEAU, D. Cenas da enunciação. São Paulo: editora Parábola, 2008.
MASETTO, M. T. Inovação Curricular, tecnologias de informação e comunicação e formação de professores. In: SIGNORINI, I.; FIAD, R. S (Org.). Ensino de língua. Das reformas, das inquietações e dos desafios. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 230-247.
PAIVA, V. L. M. O. Avaliação dos cursos de Letras e a formação do professor. Revista do GELNE, v. 5, n. 1-2, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/gelne/article/view/11722. Acesso em: 15 nov. 2018.
PENIN, S. T. S; GALIAN, C. V. A; VALDEMARIN, V. Currículos de Formação de Professores de Língua Portuguesa: instituições autônomas e o poder de sua história. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 95, n. 239, p. 55-72, jan./abr. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbeped/v95n239/a04v95n239.pdf. Acesso em: 14 dez. 2018.
PRADOS, R. M. N.; ALVAREZ, S. M. Ensino da Língua Materna no Brasil: políticas públicas e reflexões sobre o curso de Letras. Revista Linguagem& Ensino, v. 19, n. 1, p. 125-143, 2016.
PRADOS, R. M. N.; BONINI, L. M. M. Ensaios de semiótica aplicada. Curitiba PR: editora CRV, 2017.
RAMIREZ, R. A. Histórias de vida na formação do professor. São Paulo-SP: editora CEETEPS, 2014.
SIGNORINI, I. Letramentos multi-hipermidiáticos e formação de professores de língua. In: SIGNORINI, I.; FIAD, R. S. (Org.). Ensino de língua. Das reformas, das inquietações e dos desafios. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2012. p. 282-303.
SORTE, P. B. Por que a graduação em Letras-Inglês pode ter o status de formação contínua? Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 15, n. 3, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbla/v15n3/1984-6398-rbla-15-03-00537.pdf. Acesso em: 25 abr. 2019.
SOUZA, G. S.; PEREIRA, C. C.; COSTA, E. A. A formação do professor em cursos de Letras: aspectos do objeto de ensino em disciplinas da área de língua portuguesa. Letras, Santa Maria, v. 22, n. 44, p. 197-211, jan./jun. 2012. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/letras/article/view/12197/7591. Acesso em: 12 dez. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.