Pedagogical coordination within the national policy on teacher training (2007-2016): the experience of the Programa Nacional Escola de Gestores

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15202

Keywords:

Pedagogical coordinator, Teacher formation, Educational policy, Programa Nacional Escola de Gestores

Abstract

This article analyzes the identity and work of the pedagogical coordinator (CP) in the daily management of schools, from the Specialization Course in Pedagogical Coordination, within the scope of the Programa Nacional Escola de Gestores offered by the Federal University of Ouro Preto. The CP has a fundamental role in the organization and management of the school. As he is considered an educator of educators, his work is decisive for this process to be effective, in addition to strengthening the management team. The data that support the discussion come from the codification of 273 Course Conclusion Works developed by the course participants during the Program's duration. The analyzes reveal that the course participants understood and discussed issues related to school management and its performance, associated with the identity of the profession. The article also denounces the dismantling of the National Policy for Teacher Formation and, consequently, the interruption of the PNEG, after the 2016 parliamentary coup.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Breynner Ricardo de Oliveira, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Ouro Preto – MG

Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação. Doutorado em Educação (UFMG).

Jianne Ines Fialho Coelho, Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP), Mariana – MG

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação.

References

ABRAMOWICZ, A. et al. da. A diferença e a diversidade na educação. Contemporânea, n. 2, p. 85-97, jul./dez. 2011.

ALMEIDA. L. R.; PLACCO, V. M. N. S. O Papel do coordenador pedagógico. Revista Educação, São Paulo, v. 12, n. 142, p. 7-11, 2009.

AZEVEDO, J. B. et al. O Coordenador Pedagógico: suas reais funções no contexto escolar. Persp. Online: Hum. & Sociais Aplicadas, Campos de Goytacazes, v. 4, n. 2, p. 21-30, 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Projeto Pedagógico do Curso de Pós-Graduação Lato-Sensu em Coordenação Pedagógica. Brasília, DF: MEC, abr. 2009. Disponível em: encurtador.com.br/nQ015. Acesso em: 17 fev. 2019.

COELHO, J. I. F. Avaliação do Programa Nacional Escola de Gestores da Educação Básica na UFOP: o pensamento atual, o trabalho educativo e administrativo sob a perspectiva dos egressos. 2019. 231 f. (Dissertação em Educação) – Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, MG, 2019.

FRANCO, D. V. Coordenador pedagógico: identidade em questão. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, MG, 2006.

FRANCO, M. A. S. Coordenação pedagógica: uma práxis em busca da sua identidade. Revista Múltiplas Leituras, v. 1, n. 1, p. 117-131, 2008.

GATTI, B. A. Políticas Docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília, DF: UNESCO, 2011.

GUIMARÃES, S. P. O. Contribuições da dialogicidade para a construção do trabalho coletivo. 2007. 125 f. Dissertação (Mestrado) – Universidade Católica de Santos, Santos, SP, 2007.

LIBÂNEO, J. C. et al. Educação Escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Editora Cortez, 2012. (Coleção Docência em Formação).

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão da escola: teoria e prática. 5. ed. Goiânia, GO: Alternativa, 2004.

LÜCK. H. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba, PR: Editora Positivo, 2009. (Série Cadernos de Gestão).

MATE, C. H. Qual a identidade do coordenador pedagógico? In: BRUNO, E.B.G. et al. O Coordenador Pedagógico e a Educação Continuada. São Paulo: Loyola, 1998.

MILL, D. R. S. et al. (Org.). Polidocência na educação a distância: múltiplos enfoques. São Carlos: EdUFScar, 2010.

NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.) Profissão Professor. Portugal: Porto Editora, 1995.

OLIVEIRA, B. R. et al. Interação no ciberespaço e formação de professores: análise da sala de interação virtual do Programa Escola de Gestores na Universidade Federal de Ouro Preto. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. esp. 2, p. 1441-1461, ago. 2017.

OLIVEIRA, B. R. et al. Política de formação de professores nas últimas décadas no Brasil: avanços, desafios, possibilidades e retrocessos. Roteiro, Joaçaba, Edição Especial, p. 47-76, dez. 2018.

OLIVEIRA, B. R.; PENA, M. T. S. Avaliações Externas e o Índice de Desenvolvimento da Educação Básica no Contexto da Nova Gestão Pública: Uma Análise do Programa Escola de Gestores na Universidade Federal de Ouro Preto sob a Perspectiva dos Agentes de Base em Educação. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, v. 26, n. 133, out. 2018, p. 1-27.

PARO, V. H. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 763-778, set./dez. 2010.

PLACCO, V. M. N. S. et al. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 147, p. 754-771, set./dez. 2012.

PLACCO, V. M. N. S.; SOUZA, V. L. T. Desafios ao coordenador pedagógico no trabalho coletivo da escola: intervenção ou prevenção? In: PLACO, V. M. N. S.; ALMEIDA, L. R. (Org.). O coordenador pedagógico e os desafios da educação. São Paulo: Loyola, 2012. p. 25-36.

SANTANNA, A. et al. Metodologia do Trabalho Cientifico e Trabalho de Conclusão de Curso: análise do percurso formativo do curso de especialização em Coordenação Pedagógica. In: TONINI, A. M.; OLIVEIRA, B. R.; MARTINS, L. G. (Org.). Coordenação Pedagógica em perspectiva. 1. ed. Juiz de Fora, MG: Editar Editora Associada. 2016. p. 43-82.

SILVA, J. R. O. A importância do planejamento e da Coordenação Pedagógica no contexto escolar. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, Ano 2, v. 1, p. 05-14, abr. 2017.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

TONINI, A. M.; OLIVEIRA, B. R. Especialização em Coordenação Pedagógica: o Projeto Pedagógico do curso de formação continuada de professores da educação básica. In: TONINI, A. M.; OLIVEIRA, B. R. (Orgs.). Coordenação Pedagógica e Formação Continuada de Professores. 1. ed. Juiz de Fora: Editar Editora Associada. 2015. p. 11-26.

Published

08/12/2021

How to Cite

OLIVEIRA, B. R. de; COELHO, J. I. F. Pedagogical coordination within the national policy on teacher training (2007-2016): the experience of the Programa Nacional Escola de Gestores. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2117–2131, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15202. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15202. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.