Dialogue about BNCC, the curriculum and its interference For teacher training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13536

Keywords:

Education, BNCC, Teacher training, Curriculum.

Abstract

The BNCC is configured as a curricular proposal that directs the states and municipalities to reformulate and reframe the curricula. This includes the initial and continuing training of basic education teachers, since the LDB (9.394 / 96) presents as a category of curricular adequacy to the BNCC. The present work aims to analyze the references presented in the BNCC for the implementation of the new curricula with regard to teacher training. Thus, it has as a problem: how the dialogue at BNCC is being built between the curriculum and the training of teachers. Methodologically, this is a research with a qualitative and documentary approach. We conclude that this document serves as a parameter to understand how teacher education is conceived in the light of the Base, since professionals in basic education will be the protagonists in the dynamics of the curriculum within the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sawana Araújo Lopes de Souza, Universidade Federal da Paraíba (UFPB) – João Pessoa – PB

Doutoranda em educação e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação(PPGE). Graduada em Pedagogia da Universidade Federal da Paraíba (UFPB)-Campus I. Linha de Pesquisa em Políticas Educacionais. Desenvolve-se estudos acerca das seguintes áreas de conhecimento: Direitos Humanos, Relações Etnico-aciais e avaliação.

Maraiane Pinto de Sousa, Universidade Federal da Paraíba (UFPB) – João Pessoa – PB

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação. Graduada em Pedagogia pela UFPB

Wilson Honorato Aragão, Universidade Federal da Paraíba (UFPB) – João Pessoa – PB

Doutor em educação pela UFRN e professor do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFPB)

References

ADRIÃO, T.; PERONI. V. A formação das novas gerações como campo para os negócios. In: AGUIAR, Márcia Ângela da S.; DOURADO, Luiz Fernandes (Orgs). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

AGUIAR, M. A. S.; DOURADO, Luiz Fernandes (Orgs). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

APPLE, M. W. Educando a direita. Mercados, padrões, Deus e Desigualdades. São Paulo: Cortez: Instituto Paulo Freire, 2003.

BALL, Stephen. Educational reform: a critical and post-structural approach. Buckingham: Open University Press, 1994.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://portal.mec.gov.br. Acesso em: 13 fev. 2019.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação (nº 9394/1996). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 13 fev. 2015.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para o ensino fundamental de nove anos. Resolução CNE/CEB nº 7/ 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/atos-normativos--sumulas-pareceres-e-resolucoes?id=12816. Acesso em: 13 jul. 2019

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação-PNE e dá outras providencias. Brasília, DF: Ministério da Educação, [2014]. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/. Acessado em: 29 jul. 2019.

BRASIL. Plano Nacional de Educação. Lei nº 13005/2014. Disponível em: . Acesso em: 12 mar. 2015.

BRASIL. Resolução nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/agosto-2017-pdf/70431-res-cne-cp-002-03072015-pdf/file. Acessado em: 29 jul. 2019.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (versão final). 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/02/bncc-20dez-site.pdf. Acesso em: 20 mar. 2018.

BRASIL. Resolução nº 1, de 2 de julho de 2019. Altera o Art. 22 da Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de 2015, que define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Acesso em 13 de ago. de 2019

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 229 p., 2011.

DOURADO, L. F. Formação de profissionais do magistério da Educação Básica: novas diretrizes e perspectivas. Comunicação & Educação, n. 1, p. 27-39, 2016.

FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação - nova direita, velhas ideia. Editora Expressão Popular. p. 160, 2018

LOPES. A. C. Apostando na produção contextual do currículo. In: AGUIAR, Márcia Ângela da S.; DOURADO, Luiz Fernandes (Orgs). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

LUDKE, M.; MARLI, E. D. A. André. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. 2ª Ed. Rio de Janeiro: E.P.U.2013.

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.

SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 156 p. 1999.

Published

09/04/2020

How to Cite

SOUZA, S. A. L. de; SOUSA, M. P. de; ARAGÃO, W. H. Dialogue about BNCC, the curriculum and its interference For teacher training. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 412–424, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24i2.13536. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/13536. Acesso em: 8 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.