Daily school routine and continuing teacher education in context: experience report
DOI:
https://doi.org/10.22633/rpge.v24i3.14094Keywords:
Teacher education, Permanent education, Experience report.Abstract
This paper reports an experience of continuous formation developed with teachers of a state school, from the regional board of Itapetininga, during an Hour of Collective Pedagogical Work (ATPC, in Portuguese). It is the description and analysis of a formative activity, focused on the perception of the daily school life experienced, with the purpose of promoting constant reflection, necessary for the development of teaching. The main objective of the article is to demonstrate, by means of an example, how the practice of a process of continuous formation by the partnership can be, but, mainly, to put in evidence fundamental questions of the own continued formation, that can never be reduced to a single activity. In the end, it is hoped that the reported experience will serve only as an initial marker for the constant assumption of training activities in schools.
Downloads
References
FERREIRA, F. I. A formação e os seus efeitos: do modelo escolar à formação em contexto. In: FORMOSINHO, J. O. (org.). Associação criança: um contexto de formação em contexto. Braga: Livraria Minho, 2000. p. 63-79.
FORTUNATO, I. O relato de experiência como método de pesquisa educacional. In: FORTUNATO, I.; SHIGUNOV NETO, A. (org.). Método(s) de Pesquisa em Educação. São Paulo: Edições Hipótese, 2018. p. 37-50.
FORTUNATO, I. Um curso de formação continuada de professores como lócus de pesquisa-ação: relato de experiência. Estreiadiálogos, Braga, v. 3, n. 1, p. 90-105, 2018b.
HARPER, B; CECCON, C.; OLIVEIRA, M. D.; OLIVEIRA, R. D. Cuidado, escola!: desigualdade, domesticação e algumas saídas. 24. ed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
IMBERNÓN, F. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
INFORSATO, E. C.; PASSALACQUA, F. G. M. Formação continuada no espaço escolar: uma análise das dissertações e teses defendidas no estado de São Paulo. Revista Eletrônica da Educação, Jaú, v. 1, n. 1, p. 36-52, 2018.
MENEZES, C. M. A. Educação continuada de educadores: superando ambigüidades conceituais. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 12, n. 20, p. 311-320, jul./dez. 2003.
PIMENTA, S. G. Aspectos gerais da formação de professores para educação infantil nos programas de magistério – 2º grau. In: BRASIL. Por uma política de formação do profissional de educação infantil. Brasília: Ministério da Educação e Cultura, 1994. p. 43-50.
ROSA, M. I. F. P. S.; SCHNETZLER, R. P. A investigação-ação na formação continuada de professores de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 1, p. 27-39, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista on line de Política e Gestão Educacional
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Manuscritos aceitos e publicados são de propriedade da Revista on line de Política e Gestão Educacional. É vedada a submissão integral ou parcial do manuscrito a qualquer outro periódico. A responsabilidade do conteúdo dos artigos é exclusiva dos autores. É vedada a tradução para outro idioma sem a autorização escrita do Editor ouvida a Comissão Editorial Científica.