Ambivalent meanings attributed by teachers to teaching work

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v29i00.20286

Keywords:

Senses, Work, Teacher, Senses of Work, Senses of Teaching Work

Abstract

This article discusses the meanings attributed to teaching work, highlighting ambivalent perceptions, such as professional fulfillment and devaluation, in a historical-cultural context. When investigating the meanings of teaching work in the literature, positive and negative factors that permeate the daily teaching routine were explored. This is a qualitative review based on the state of knowledge, with an analysis of articles, theses, dissertations, and books, and a time frame of the last ten years. An ambivalence was identified: positive meanings (fulfillment, recognition, social impact) and negative meanings (overload, precariousness, devaluation). Teaching work is influenced by neoliberal policies, but it is also reinterpreted by teachers through autonomy and affection. It is concluded that the valorization of the profession requires better working conditions and public policies aligned with the needs of teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tarsilla Noemi Bertoli Alexandrino, Universidade do Vale do Itajaí

Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí - Santa Catarina (SC) – Brasil. Doutora em Educação e membro do Grupo de Pesquisa Educação e Trabalho, do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Univali.

Mara Regina Zluhan, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP), Caçador – SC – Brasil. Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI) e Pós-Doutorado em andamento na Uniarp.

Shirlei de Souza Corrêa, Universidade Alto Vale do Rio do Peixe

Universidade Alto Vale do Rio do Peixe (UNIARP), Caçador – SC – Brasil. Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI). Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Básica (PPGEB).

References

Abdalla, M. F. B. (2011). Representações sociais dos professores formadores: O sentido do trabalho docente e a profissionalização. Nuances, 16(17). https://doi.org/10.14572/nuances.v16i17.319

Alexandrino, T. N. B., & Raitz, T. R. (2023). Sentido(s) do trabalho docente para professoras e professores que participam de Conselhos Municipais de Educação: Revisão na literatura cinzenta nacional. In Pedagogia Crítica e Inovação: Novas Abordagens e perspectivas para a educação (Vol. 1, pp. 449–463). https://doi.org/10.47402/ed.ep.c2319637263

Antunes, R. (2009). Os sentidos do trabalho: Ensaios sobre a afirmação e a negação do trabalho. Boitempo.

Barros, T. A., Pereira, M. A. R., & Oliveira, C. A. V. (2022). Efeitos do estado gestor sobre o trabalho docente. Revista on Line De Política E Gestão Educacional, 26(00), e022012. https://doi.org/10.22633/rpge.v26i00.16459

Basso, I. S. (1998). Significado e sentido do trabalho docente. Cadernos do CEDES, 19(44), 19–32. https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000100003

Batista, L. C. C., & Kalmus, J. (2024). Histórias de professoras: experiências de enfrentamento das dificuldades cotidianas. Psicologia Escolar E Educacional, 28, e259018. https://doi.org/10.1590/2175-35392024-259018

Caldas, A. R. (2007). Desistência e resistência no trabalho docente: Um estudo das professoras e professores do ensino fundamental da rede municipal de educação de Curitiba (Tese de doutorado). Universidade Federal do Paraná. Repositório UFPR.

Castaman, A. S., & Ferreira, L. S. (2024). Condições do Trabalho Pedagógico: análises dos discursos dos professores. Educação & Realidade, 49, e123513. https://doi.org/10.1590/2175-6236123513vs01

Castro, P. M., & Cançado, V. L. (2009). Prazer e sofrimento no trabalho: A vivência de profissionais de recursos humanos. Revista Gestão e Planejamento, 10(1), 19–37.

Coutinho, M. C. (2009). Os sentidos do trabalho contemporâneo: As trajetórias identitárias como estratégia de investigação. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 12(2), 189–202. https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v12i2p189-202

Cunha, J. L., & Cardôzo, L. S. (2015). Os sentidos do trabalho do professor e o lugar social do ensino de História. Educação, 40(3), 529–544. https://doi.org/10.5902/1984644418702

Dias, A. F., & Cruz, M. H. S. (2013). As representações dos sentidos e significados atribuídos ao trabalho docente na perspectiva de gênero. Ambivalências, 1(2), 104–128. https://doi.org/10.21665/2318-3888.v1n2p104-128

Dziekaniak, F. A., Gomes, V. S., & Dolci, L. N. (2017). Tutoria a distância: Sobre o trabalho e a docência. Informática na Educação: Teoria & Prática, 19(3). https://doi.org/10.22456/1982-1654.60079

Ferraz, D. L. S., & Fernandes, P. C. M. (2019). Desvendando os sentidos do trabalho: Limites, potencialidades e agenda de pesquisa. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, 22(2), 165–184. https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v22i2p165-184

Ferreira, L. S. (2010). O trabalho dos professores na escola: quando o tempo se trai. Revista HISTEDBR Online, 10(38). https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639759

Frigotto, G. (1989). A produtividade da escola improdutiva: Um (re)exame das relações entre educação e estrutura econômico-social capitalista (3a ed.). Cortez; Autores Associados.

Gai, M. J. P. et al. (2021). O sentido do trabalho: Um estudo de caso com docentes argentinos. ID on Line. Revista de Psicologia, 15(57), 186–202. https://doi.org/10.14295/idonline.v15i57.3181

Godinho, L. F. R. (2019). Sentidos do trabalho docente. UFRB.

Haskel, I. R. (2021). Os sentidos de gênero e trabalho docente atribuídos por professores/as do ensino médio em uma escola no litoral catarinense (Dissertação de mestrado). Universidade do Vale do Itajaí. Repositório Institucional UNIVALI. https://biblioteca.univali.br/pergamumweb/vinculos/pdf/Igor%20Rodrigo%20Haskel.pdf

Irigaray, H. A. R. et al. (2019). Vínculos profissionais e sentido do trabalho: Uma pesquisa com professores do ensino superior. Revista de Administração Mackenzie, 20(1), 1–27. https://doi.org/10.1590/1678-6971/eRAMG190070

Leontiev, A. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Livros Horizonte.

Lima, F. S. (2020). Entre sentidos e experiências: Um estudo sobre trabalho docente e suas perspectivas na educação de jovens e adultos do Distrito Federal (Dissertação de mestrado). Universidade de Brasília.

Martínez, M., Bórquez, C., & Huerta, P. (2024). Saúde mental e bem-estar emocional de professores universitários. Revista on Line de Política e Gestão Educacional, 28(00), e023029. https://doi.org/10.22633/rpge.v28i00.19878

Mateus, F. J. A., & Honório, L. C. (2018). Psicodinâmica do trabalho no ensino fundamental público e privado: Comparando a docência em escolas do interior de Minas Gerais [Anais]. In 42° Encontro Nacional da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, Enanpad.

Morosini, M. C., & Fernandes, C. M. B. (2014). Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, 5(2), 154–164. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.2.18875

Morosini, M. C., Nascimento, L. M., & Nez, E. (2021) Estado de conhecimento: a metodologia na prática. Revista Humanidades e Inovação, 8(55). https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/4946

Morosini, M., Kohls-Santos, P., & Bittencourt, Z. (2021). Estado do conhecimento: Teoria e prática. CRV.

Nascimento, R. P. et al. (2016). Trabalhar é manter-se vivo: Envelhecimento e sentido do trabalho para docentes do ensino superior. Sociedade, Contabilidade e Gestão, 11(2). https://doi.org/10.21446/scg_ufrj.v11i2.13382

Nunes, T. S., Gonçalves, J., & Torga, E. M. M. F. (2022). Precarização e função social: Análise dos significados do trabalho de docentes da pós-graduação. Avaliação, 27(1), 68–90. https://doi.org/10.1590/s1414-40772022000100005

Pereira, E. F., & Tolfo, S. R. (2016). Estudos sobre sentidos e significados do trabalho na psicologia: Uma revisão das suas bases teórico-epistemológicas. Psicologia Argumento, 34(86), 302–317. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-835192

Piloni Petri, M., Gallon, S., & Vaz, E. D. (2019). Os sentidos do trabalho para docentes de pós-graduação stricto sensu: Um estudo com docentes das áreas de administração e educação. Revista Alcance, 25(3), 366–380. https://doi.org/10.14210/alcance.v25n3(Set/Dez)

Pires, R. V., & Macêdo, K. B. (2020). Labor e muito amor: Mobilização subjetiva do trabalho docente. Revelli, 12(0), e202037. https://doi.org/10.51913/revelli.v12i0.10966

Raitz, T. R., & Silva, C. (2014). Trajetórias identitárias e sentidos do trabalho para professoras universitárias. Psicologia e Sociedade, 26(1), 204–213.

Rocha, D. R. (2020). Sentidos do trabalho docente em meio às disputas por um projeto de escola pública: Dilemas, desafios, entraves e possibilidades (Tese de doutorado). Universidade Federal de Pelotas.

Rocha, D. R., & Hypolito, Á. L. M. (2020). Disputas pela escola pública: Contribuições históricas para pensar o trabalho docente. Linhas Críticas, 26, 1–15. https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.31908

Roque, M. G. M., et al. (2022). Para além de uma vocação: Sentido do trabalho para os professores da Unidade Escolar Municipal Conveniada Belo Campo. Revista Gestão & Conexões, 11(2), 28–51. https://doi.org/10.47456/regec.2317-5087.2022.11.2.36267.28-51

Saviani, D. (2007). Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, 12(34), 152–180. https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012

Sousa, F. S., et al. (2021). Os sentidos atribuídos ao trabalho docente por professoras e professores no contexto da pandemia da covid-19. Revista Prâksis, 3, 77–95. https://doi.org/10.25112/rpr.v3.2591

Tibola, N. G., Aquino, D. C. C., & Raitz, T. R. (2020). Sentidos do trabalho na perspectiva de jovens universitários. Boletim Técnico do Senac. A Revista da Educação Profissional, 46(1), 121–132. https://doi.org/10.26849/bts.v46i1.775

Tolfo, S. da R., & Piccinini, V. (2007). Sentidos e significados do trabalho: Explorando conceitos, variáveis e estudos empíricos brasileiros. Psicologia & Sociedade, 19(spe), 38–46. https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000400007

Vilas Boas, A. A., & Morin, E. M. (2016). Sentido do trabalho e fatores de qualidade de vida no trabalho: A percepção de professores brasileiros e canadenses. Revista Alcance, 23(3), 272–292. https://doi.org/10.14210/alcance.v23n3(Jul-Set).p272-292

Published

04/06/2025

How to Cite

Alexandrino, T. N. B., Zluhan, M. R., & Corrêa, S. de S. (2025). Ambivalent meanings attributed by teachers to teaching work. Revista on Line De Política E Gestão Educacional, 29(00), e025012. https://doi.org/10.22633/rpge.v29i00.20286

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.