THE ORIGIN OF THE NATIONAL EDUCATION AND HOW HE STUDIED AS GENDER ISSUES

Authors

  • José Jairo Vieira Universidade Federal do Rio e Janeiro
  • Carla Chagas Ramalho Universidade Federal do rio de Janeiro
  • Andréa Lopes da Costa Vieira Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n1.2017.9746

Keywords:

Políticas públicas de educação. Plano nacional de educação. Gênero.

Abstract

This work brings the historical building of the National Education Plan shows how the social and political reality influenced and influence its formatting or even, at times, prevented it. After this historic building, we will analyze how the gender issue takes place or not , directly over the texts of their National Education Plans . This article has as objective the question of how far the genre approach is taken in the National Education Plan that guides the country's education system . Finally we will make some conclusions on how a country like Brazil , which is in the seventh position related to violence against women ( in the world) , should behave in their educational documents to encourage problematizations on gender identity in schools and let to make a taboo subject , to search effectively reduce the number of crimes directed at women , too, like all violence related to gender .

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Author Biographies

José Jairo Vieira, Universidade Federal do Rio e Janeiro

Professor Associado da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFRJ. Criador e Coordenador do Laboratório de Pesquisa em Desigualdade e Diversidade de Corpo, Raça e Gênero (LADECORGEN) da UFRJ. Coordenador do GT Esporte, Cultura e Sociedade da Associação Nacional de Pós-Graduação em Ciências Sociais (ANPOCS - anos de  2002-2003-2004-2005-2007). Coordenador do GT Sociologia do Esporte e Lazer da Sociedade Brasileira de Sociologia (SBS - anos de 2003, 2005, 2009, 2011, 2013, 2015 e 2017). Coordenador do Gt de Sociologia do Esporte do Congresso Luso-Afro Brasileiro de Ciências Sociais (CONLAB),nos encontros de Salvador (2011), Portugal (2015). Possui duas graduações: uma em Educação Física pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1991) e outra em Ciências Sociais:Sociologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1992), mestrado em Ciências do Esporte pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1995) e Doutorado em Sociologia pelo Instituto Universitário de Pesquisa do Rio de Janeiro/IUPERJ (2001). Principais áreas de atuação Políticas de Acesso e Permanência no Ensino Superior; Movimentos Socais, Sociologia do Esporte; Corpo, Educação e Sociedade; Desigualdade e discriminação de gênero e raça, Esporte, Sociedade e Educação; Corpo, Gênero e Educação; Racismo e esporte; Estudos Econômicos, Educacionais, Sociais, Históricos e Estatísticos da Relações Raciais, temas em EaD.

Carla Chagas Ramalho, Universidade Federal do rio de Janeiro

Mestre em Educação pela Universidade Fderal do Rio de Janeiro.

Andréa Lopes da Costa Vieira, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, mestrado em Ciências Sociais: Sociologia pelo Instituto Universitário de Pesquisa do Rio de Janeiro - IUPERJ e doutorado em Ciências Sociais: Sociologia pelo Instituto de Universitário de Pesquisa do Rio de Janeiro - IUPERJ. É Professora Associada I no Departamento de Ciências Sociais da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO), onde também integra o quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Memória Social (PPGMS). Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia Política, atuando principalmente nos seguintes temas: ações afirmativas, acesso e permanência no ensino superior, políticas sociais, desigualdades sociais, relações raciais e relações de gênero. Desenvolve ainda trabalhos na área de memória social, em especial, na inter-relação entre memória, identidade e espaço. Coordena o GT de Relações Raciais e Étnicas: Desigualdades e Políticas Públicas na Sociedade Brasileira de Sociologia (2016-2017

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Published

15/01/2017

How to Cite

VIEIRA, J. J.; RAMALHO, C. C.; VIEIRA, A. L. da C. THE ORIGIN OF THE NATIONAL EDUCATION AND HOW HE STUDIED AS GENDER ISSUES. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 64–80, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n1.2017.9746. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9746. Acesso em: 11 may. 2024.

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