Public policies of education in Brazil: school failure, blame of the students and innocence of the school Janine

Authors

  • Janine Marta Coelho Rodrigues Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Wilson Honorato Aragão Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Silvestre Coelho Rodrigues Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10372

Keywords:

Education. School. School failure. Evaluation. Contexts.

Abstract

The present study discusses education policies in Brazil, focused on issues of blame of the child who fails in school, from the unilaterality of the gaze, when the school refuses to discuss its evaluation, selection and classification criteria. Disregarding the social, family and economic contexts of the students means to consider that these students have equal performances, acquire their skills and abilities from the same pedagogical method and with the same pace of learning. This study evidences the falsity of these premises, when it recognizes the relevance of the individual differences and the attempt of the school's innocence in relation to its own performance. Recent research (2015) points out that learning difficulties result in failure at school, represent teachers' unpreparedness to understand differences, and pedagogical errors in adopting methods that distanced themselves from children's linguistic and cultural repertoires. It is also noticed the absence of Social Worker mediation between the family, the school and the community to facilitate the success of the child in school.

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Author Biographies

Wilson Honorato Aragão, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atualmente é professor Associado II da Universidade Federal da Paraíba, Diretor do Centro de Educação/UFPB (2013-2016).

Silvestre Coelho Rodrigues, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Possui graduação em Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba (1998) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (2006). Professor assistente, DE, da Universidade Federal da Paraiba, do Curso de Psicopedagogia. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia Educacional e na área da Saude. Experiencia docente em Cursos de Graduação em Metodologia do Trabalho Cientifico e Metodologia de Pesquisa,Educação Especial Inclusiva, Avaliação e nos Cursos de Especialização Latu Sensu nas áreas da Psicopedagogia, Educação Inclusiva.Interessa-se por estudar comunidades em situação de risco social.Tem publicações e desenvolve pesquisa na área da Diversidade, em particular sobre a escolarização de ciganos com espaço de construção de cidadania.É professor colaborador do projeto de extensão atendimento a criança hospitalizada-HULW/UFPB. Participa do Grupo de Pesquisa sobre Formação Docente

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Published

01/11/2017

How to Cite

COELHO RODRIGUES, J. M.; ARAGÃO, W. H.; RODRIGUES, S. C. Public policies of education in Brazil: school failure, blame of the students and innocence of the school Janine. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 979–1015, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp2.2017.10372. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10372. Acesso em: 17 jul. 2024.

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