Violence in public school: what do theses and dissertations (2012–2019) point out?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v25i3.15343

Keywords:

Violence, Public school, School violence

Abstract

The article presents a bibliographical survey on the theme “violence in public schools”. This study is based on the analysis of 16 dissertations and theses deposited in the Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD). The period from 2012 to 2019 was used as a time frame, crediting the most current academic production on the subject. In the development of the analysis, it was considered, mainly, the objectives of the studies, some understandings about the theme textualized in the research and methodologies used. It was concluded that the theme “violence in public schools” is complex. Its textualized understanding in academic productions needs to be associated with broader social issues. However, it was identified that public schools are able to minimize the different types of violence that occur within them. For this, the collective and dialogical work produced in their daily lives is essential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Silésia Maria Sales Passos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró – RN

Discente do Programa de Pós-Graduação em Ensino.

Jean Mac Cole Tavares Santos, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), Mossoró – RN

Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino.

Emerson Augusto de Medeiros, Universidade Federal Rural do Semi-Árido (UFERSA), Mossoró – RN

Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino.

References

ASSIS, R. F. Estratégias da gestão escolar de enfrentamento a violência: uma análise da implementação do PROERD em uma escola na rede pública Estadual. 2015. 78 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora, 2015.

BAMBERG, R. P. Violência nas escolas: reflexões a partir do cotidiano da RME de Caxias do Sul – RS. 2017. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2017.

BAUMAN, Z. Medo Líquido. Trad. Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

COSTA, R. C. Moralidade e violência nas escolas na visão dos professores. 2014. 106 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Universidade Estadual Paulista, Assis, 2014.

DIOGO, M. B. Violência na escola pública? O estudo de uma realidade no município de Franca/SP. 2015. 106 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Universidade Estadual Paulista, Franca, 2015.

FERNANDES, E. P. Construção coletiva de regras e resoluções de conflitos: contribuições para o enfrentamento da violência entre alunos. 2017. 164 f. Dissertação (Mestrado em Educação: Psicologia em Educação). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2017.

FERREIRA, N. S. A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.

JODAR, I. A. Mediação de conflitos como estratégia de prevenção da violência na escola. 2018. 91 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal do Pampa, Bagé, 2018.

MARSIGLIA, T. Violência e tolerância na escola: perspectiva das produções acadêmicas. 2015. 198 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

PEREIRA, L. R. M. Os conflitos em ambientes escolares: um olhar além da superfície. 2019. 353 f. Dissertação (Mestrado profissional em docência para educação Básica) – Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2019.

PRÖGLHÖF, P. O. N. Violência nas escolas e políticas públicas: um estudo do Sistema de Proteção Escolar e Cidadania. 2015. 171 f. Dissertação (Mestrado em Administração Pública) – Escola de Administração de Empresas de São Paulo, Fundação Getúlio Vargas, São Paulo, 2015.

RIBEIRO, M. A. P. A escola às avessas: sujeitos e instituição escolar no contexto da violência do bullying. 2015. 174 f. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade de Fortaleza, Fortaleza, 2015.

SANTOS, J. M. C. T.; RODRIGUES, M. K. S. Violência na escola: sentidos no contexto da prática. Pesquisa em Foco, São Luís, v. 20, n. 2, p. 187-213. 2015.

SILVA, C. M. Violência e escola: perspectiva e desafios. 2012. 115 f. Dissertação (Mestrado em Serviço Social) – Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2012.

SILVA, G. R. O território da incivilidade na manifestação da violência escolar: um olhar nas violências intramurais. 2016. 154 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Universidade Federal de Pernambuco – UFPE, 2016.

SILVA, K. C. Gestão escolar democrática: relações de poder como mediação na prevenção e enfrentamento das violências na escola. 2013. 154 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.

SOUSA, M. L. Violência contra a escola: repercussões curriculares - o olhar do Conselho de Escola numa escola municipal de Santo André. 2015. 148 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.

VERGNA, A. C. G. Indisciplina e violência na escola: concepções e discursos de educadores. 2016. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016.

ZECHI, J. A. M. Educação em valores: solução para a violência na escola? 2014. 278 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2014.

Published

08/12/2021

How to Cite

PASSOS, S. M. S. .; SANTOS, J. M. C. T.; MEDEIROS, E. A. de. Violence in public school: what do theses and dissertations (2012–2019) point out?. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 25, n. 3, p. 2843–2860, 2021. DOI: 10.22633/rpge.v25i3.15343. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/15343. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.