Child sexuality: relationship between Sex Education and gender identity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v24iesp3.14288

Keywords:

Child education, Sex education, Gender identity, Child sexuality

Abstract

We know that issues related to sexuality are intrinsically linked to the integral development of any individual. Considering that even today it is common to find resistance in relation to the theme, especially at school, where most of the educators feel uncomfortable or not able to deal with such issues, we intend, with this work, to raise some thoughts about the possible intertwining between sex education and the structuring of gender identity with regard to children in early childhood education, based on Pierre Bourdieu's assumptions. Based on the analysis of the cultural heritage (a concept developed by the aforementioned sociologist) of three school agents, we seek to problematize in this work some discussions about the interference of this heritage regarding the sexual education provided to children in the scope of early childhood education, causing a reflection based on importance of sex education inside and outside the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Fernanda Celli de Oliveira, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Educação Escolar.

Luci Regina Muzzeti, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Araraquara – SP

Professora no Departamento de Educação. Doutorado em Educação (UFSCAR).

References

ADURENS, F. D. L. et al. Reflexões sobre a diversidade na educação infantil: um olhar para a formação de professores. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 20, n. 2, p. 150-163, jul./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/11638. Acesso em: 13 jul. 2020.

ARGENTI, P. C.; MILANI, D. R. C. Educação sexual e docência: as relações de gênero, a diversidade e a sexualidade dentro da escola. Doxa: Rev. Bras. Psicol. Educ., Araraquara, v. 19, n. 2, p. 212-223, jul./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10901. Acesso em: 13 jul. 2020.

BOROTO, I. G.; SENATORE, R. C. M. A sexualidade infantil em destaque: algumas reflexões a partir da perspectiva freudiana. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 2, p. 1339-1356, jul. 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12583. Acesso em: 9 jul. 2020.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. Trad. Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

BRANCALEONI, A. P. L.; OLIVEIRA, R. R. Silêncio! Não desperte os inocentes: sexualidade, gênero e educação sexual a partir da concepção de educadores. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 10, n. esp. 2, p. 1445-1462, 2015. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8330. Acesso em: 10 jul. 2020.

FERRARI, A.; GOMES, C. I. S.; BERTO, C. M. G. A prática docente e as relações de gênero e sexualidades: conversando com professoras e professores. Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 27, n. 1, p. 223-243, jan./abr. 2020.

FIALHO, L. M. F.; NASCIMENTO, L. B. S. O que os gestores escolares da rede pública entendem sobre gênero? Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 21, n. esp. 2, p. 927-945, nov. 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10147. Acesso em: 11 jul. 2020.

GIACHINI, A. C. B.; LEÃO, A. M. C. Relação de gênero na educação infantil: apontamentos da literatura científica. Revista IberoAmericana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 11, n. 3. p. 1409-1422, 2016. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/issue/view/565/showToc. Acesso em: 15 jul. 2020.

GODOY, D. A. Educação em Sexualidade no Brasil: um tour histórico e seus importantes desdobramentos para a formação do educador e desenvolvimento da área na educação escolar. Doxa: Rev. Bras. Psico. e Educ., Araraquara, v. 20, n. 2, p. 272-280, jul./dez. 2018. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/11893. Acesso em: 11 jul. 2020.

LUCIFORA, C. A. et al. Marcas sociais de nossos tempos: gênero, sexualidade e educação em âmbito escolar. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 2, p. 1395-1409, jul., 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12607. Acesso em: 9 jul. 2020.

MAIA, A. C. B.; RIBEIRO, P. R. M. Educação sexual: princípios para ação. Doxa: Revista Paulista de Psicologia e Educação, Araraquara, v. 15, n. 1, p. 75-84, 2011. ISSN 1413-2060. Disponível em: https://www.academia.edu/12736279/Educa%C3%A7%C3%A3o_Sexual_princ%C3%ADpios_para_a%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 10 out. 2020.

MUZZETI, L. R. Trajetórias escolares de professoras primárias formadas em São Carlos nos anos 40. 1992. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, SP, Brasil, 1992.

MUZZETI, L. R. Consenso ou conflito: contribuições das teorias sociológicas de Émile. Durkheim e de Pierre Bourdieu. Boletim do Departamento de Didática, Araraquara, v. 16, n. 15, 1999.

OLIVEIRA, M. F. C. Trajetória social e sexualidade: a estruturação da identidade de gênero na Educação Infantil. Orientador: Luci Regina Muzzeti. 2017. 79 f. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar) — Universidade Estadual Paulista, Araraquara, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/149966. Acesso em: 12 jul. 2020.

ORTIZ, R. Pierre Bourdieu: sociologia I. Organizador [da coletânea] Renato Ortiz. Trad. Paula Montero e Alícia Auzmendi. São Paulo: Ática, 1983. (Grandes cientistas sociais; 39)

PESSOA, E. R. A. Políticas públicas, a atuação docente e o desenvolvimento de habilidades: gêneros e sexualidades na educação básica. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, n. 12, p. 35-47, 2012. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9326. Acesso em: 12 jul. 2020.

RIBEIRO, P. R. M.; MONTEIRO, S. A. S. Avanços e retrocessos da educação sexual no Brasil: apontamentos a partir da eleição presidencial de 2018. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, p. 1254-1264, jun., 2019. ISSN 1982-5587. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12701

RUIS, F. F.; PEREZ, M. C. A. Ouvindo meninos: relações de gênero na educação infantil. Doxa: Rev. Bras. Psicol. Educ., Araraquara, v. 19, n. 2, p. 283-294, jul./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/doxa/article/view/10922. Acesso em: 13 jul. 2020.

SCIOTTI, F. F. R. Ser professor na educação infantil: gênero e docência. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 14, n. esp. 2, p. 1569-1579, jul. 2019. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12616. Acesso em: 9 jul. 2020.

SILVA, L. R. G. A política educacional e a orientação sexual nas escolas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, n. 5, 2008. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9155. Acesso em: 11 jul. 2020.

TORRADA, L.; RIBEIRO, P. R. C.; RIZZA, J. L. Estratégias de resistência possibilitando o debate de gênero e sexualidade na escola. Revista Contexto & Educação, Ijuí, ano 35, n. 111, p. 46-63, maio/ago. 2020. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/9088. Acesso em: 15 jul. 2020.

Published

28/12/2020

How to Cite

OLIVEIRA, M. F. C. de; MUZZETI, L. R. Child sexuality: relationship between Sex Education and gender identity. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. esp3, p. 1825–1840, 2020. DOI: 10.22633/rpge.v24iesp3.14288. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/14288. Acesso em: 23 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)