LIVING IN NETWORK: AN ANALYSIS OF THE IMPLICATIONS OF THE USE OF SOCIAL MEDIA BY UNIVERSITY STUDENTS

Authors

  • Ana Cristina Alves Lima
  • Juliene de Cássia Leiva
  • Sebastião de Souza Lemes

DOI:

https://doi.org/10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10459

Keywords:

Social media. Social interaction. Use of technology. Social networks. Education in social networks.

Abstract

The work sought to analyze and discuss, from a predominantly quantitative approach, the repercussion caused by the use of social media in the life of students of a University located in the city of Araraquara (SP). After the bibliographic review on the subject, a field research was carried out with students who use social media such as Facebook, Twiter and Instagram, trying to identify the perceptions of users about benefits and damages due to the use. The study counted on the participation of 140 students of the Psychology course, 92 participants of the Biology course and 51 participants of the course of Computer Engineering. The students answered a questionnaire on the subject. The study found that most (95.76%) of the participants use social networks often and say that this does not lead to significant changes or implications in their lives. They present as benefits the use in order to reduce the physical distance, improving their interaction and communication, ease in the exchange and obtaining of information, mainly in the acquisition of knowledge, education and entertainment. As for the damages caused, they indicate excessive exposure of personal issues in daily life, dependence on the use of the Internet in carrying out its activities and alienation from concrete situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, M. K. Viver conectado, subjetividade no mundo contemporâneo IDE. São Paulo, 35 [55], janeiro 2013.

DIAS, C.; COUTO, F. O. As redes sociais na divulgação e formação do sujeito do conhecimento: compartilhamento e produção através da circulação de ideias Linguagem em (Dis)curso, Tubarão, SC, v. 11, n. 3, p. 631-648, set./dez. 2011.

DOMINSKI, D. K.; BRITO, D. E. N.; SANTOS, I. N.; RODRIGUES, J. A.; MOURA, E.; LOPES, R. M. F.; ESTEVES, C. S. Reflexões sobre a tecnologia e adolescentes: mitos e verdades. Id on line Revista de Psicologia. Ano 7, n. 20, Julho/2013 - ISSN 1981-1179.

FUMIAN, A. M.; RODRIGUES, D. C. G. A. O facebook enquanto plataforma de ensino. Revista Brasileira de Ensino de C&T, v. 6, n. 2 ISSN – 1982-873X, mai-ago. 2013.

GIL D. Uso corporativo das redes sociais digitais: o Twitter no Banrisul - Porto Alegre, 2012.

HUBBE, G. B. B.; BLUMENTHAL, M. Tecnologia da comunicação e o risco à sociedade - UFSC - EMC 5003 – tecnologia & desenvolvimento – 2013. Id On Line Revista de Psicologia, v.7, n. 20, 2013.

LÉVY, P. Cibercultura. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999.

MARCHIORI, L. L. M.; MELO, J. J.; MELO, W. J. Avaliação docente em relação às novas tecnologias para a didática e atenção no ensino superior. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 16, n. 2, p. 433-443, jul. 2011.

MARQUES, R. S. R.; JACOBSEN, A. L.; COSTA, A. M.; BUNN, D. A.; MEIRA, S. L.; TESSARO, A. C. As redes sociais da internet e a gestão do conhecimento em ead. X Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. Belém/PA: UNIREDE, 11-13 de junho de 2013.

MARTINS, G. J. T.; MARTINEZ, G. A. D. P.; FILHO, S. S. L.; PEREIRA, M. F. A contribuição das redes sociais virtuais para a aprendizagem e construção do conhecimento: evidências em estudantes de cursos de graduação. IX Colóquio Internacional sobre Gestão Universitária na América do Sul. Florianópolis-Brasil 25 a 27 de novembro de 2009.

PINHEIRO, L. V. R. Comunidades cientificas e infra-estrutura tecnológica no Brasil para uso de recursos eletrônicos de comunicação e informação na pesquisa. Ci. Inf., Brasília, v. 32, n. 3, p. 62-73, set./dez. 2003.

PINTO, A. V. O conceito de tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto,v.1 e 2. 2005.

SHIMAZAKI, V. K. ; PINTO, M. M. A influência das redes sociais na rotina dos seres humanos. Fasci-Tech – Periódico Eletrônico da FATEC. São Caetano do Sul, São Caetano do Sul, v. 1, n. 5, p. 171 a 179. Out/Dez 2011.

TOMAÉL, M. I.; ALCARÁ, A. R.; CHIARA, I. G. Das Redes Sociais à Inovação. Ci. Inf. v.34 n. 2 Brasília May/Aug. 2005.

TOMAÉL, M. I.; MARTELETO, R. M. Redes sociais de dois modos: aspectos conceituais. TransInformação, Campinas, 25(3):245-253, set./dez., 2013.

Published

04/10/2017

How to Cite

LIMA, A. C. A.; LEIVA, J. de C.; LEMES, S. de S. LIVING IN NETWORK: AN ANALYSIS OF THE IMPLICATIONS OF THE USE OF SOCIAL MEDIA BY UNIVERSITY STUDENTS. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, p. 896–912, 2017. DOI: 10.22633/rpge.v21.n.esp1.out.2017.10459. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/10459. Acesso em: 14 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.